rolstoeltaxi, rolstoelbus, taxi

Gehandicaptenzorg worstelt met bezuiniging AWBZ-vervoer

Aanbieders van gehandicaptenzorg nemen massaal maatregelen na de korting op vervoerskosten. De maatregel die de grootste besparing oplevert is het dichter bij de woonlocatie aanbieden van dagbesteding en het verruimen van de openingstijden van de dagbesteding. Hierdoor kan de vervoerder meer routes met hetzelfde voertuig maken. Dat blijkt uit een quick scan van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV) langs verschillende zorgaanbieders. De ondervraagden in de ouderzorg en binnen de GGZ hebben minder last van de korting.

Sinds dit jaar bezuinigt het Rijk 150 miljoen euro op het AWBZ-vervoer van en naar dagbesteding. Ook is de zogenaamde nacalculatie afgeschaft, waarmee kostenoverschrijdingen deels werden teruggebracht. Door de wijzigingen is het budget voor het vervoer ongeveer gehalveerd. Wegens knelpunten bij het vervoer van rolstoelgebonden cliënten en kinderen heeft het rijk medio 2013 25 miljoen euro extra beschikbaar gesteld voor deze groep.

Bezuiniging

In 2012 kregen instellingen nog 15,99 euro voor het vervoeren van een oudere, na de bezuiniging is dat nog slechts 6,74 euro. Voor vervoer van iemand binnen de GGZ kregen de instellingen vorig jaar 16,12 euro, nu nog 6,58 euro. Door een andere indeling binnen de gehandicaptenzorg is een vergelijking in die sector niet een-op-een te maken.

De maatregel wordt vooral gevoeld in de gehandicaptenzorg. Voor deze doelgroep wordt vaak regionale dagbesteding georganiseerd, die niet altijd dichtbij het woonadres van de client is. In de sector wordt 3 tot 10 procent van het totale budget besteed aan vervoer. Binnen zowel de ouderenzorg als de GGZ ligt dit percentage onder de 1 procent.

Kostenbesparende maatregelen

De gehandicaptenzorg neemt dan ook volop maatregelen om het vervoer van cliënten goedkoper en efficiënter te maken. Dat concludeert de KpVV in het rapport dat onlangs werd gepubliceerd. Aan het onderzoek werkten tien aanbieders in de gehandicaptenzorg, vijf aanbieders in de ouderenzorg en de GGZ mee.

Zoals gezegd, bieden de instellingen dagbesteding aan dichter bij het woonadres en worden openingstijden verruimd. Andere veel voorkomende maatregelen zijn het minimaliseren van het aantal ritten en de lengte van de ritten. Ook wordt er overlegd met vervoerders over een mogelijk lager tarief, wordt het aantal uitjes beperkt. Bovendien worden taxiritten vervangen door vrijwilligers-vervoer. Ook wordt familieleden gevraagd mee te rijden als vevoersbegeleider om de kosten van een betaalde kracht uit te sparen.

Vervoer

Ondanks alle maatregelen die de ondervraagde zorgaanbieders nu nemen, geven zij aan het vervoer niet kostendekkend te kunnen uitvoeren. Wanneer er geen maatregelen waren  getroffen, zou het tekort nog groter zijn geweest, vrezen zij.

Bij AWBZ-vervoerder Van Driel uit Oss worden de bezuinigen langzaam voelbaar. Volgens directeur Maarten van Driel worden er al gesprekken gevoerd met zorginstellingen, maar is er nog geen spraken van minder ritten of onderhandelingen over een lager tarief. “Het zou een ramp zijn voor de branche als dat wel het geval was”, zegt hij. Ook vreest hij de inzet van meer vrijwilligers bij zorginstellingen.

Openbaar vervoer

“We merken dat instellingen strenger naar hun cliënten kijken”, gaat Van Driel verder. “Steeds meer cliënten gaan waar mogelijk gebruikmaken van het openbaar vervoer. Dat merken we vooral bij het leerlingenvervoer.”

Veel van de geïnterviewde instellingen maken zich zorgen over de toekomst. Het kabinet heeft besloten per 1 januari 2015 de extramurale begeleiding vanuit de AWBZ te decentraliseren naar de Wmo. Hierdoor zijn gemeenten straks verantwoordelijk voor het vervoer van alle cliënten met een indicatie extramurale begeleiding.

Vervoersregie

Voor de zorgaanbieders is niet duidelijk of gemeenten zorg zullen inkopen met of juist zonder vervoer, en of gemeenten in hun regio hierbij één lijn zullen trekken. Mocht een gemeente besluiten het vervoer zelf te organiseren, dan blijven verschillende zorgaanbieders zitten met de verantwoordelijkheid voor de vervoersregie van de ritten voor hun cliënten. Het is onbekend of dit mogelijk kan worden ingepast in het vervoer dat door de gemeente wordt georganiseerd.

De zorginstellingen komen daarom met een aantal aanbevelingen voor gemeenten. Zij hopen op duidelijkheid en dat de gemeente samen optrekt met instellingen. Ook willen ze dat gemeenten het beleid onderling afstemmen en dat er (boven-)regionale coördinatie van vervoer komt, zodat een zorgaanbieder niet met alle gemeenten apart contact moet onderhouden.

Decentralisatie

Op basis van het kabinetsbesluit over de decentralisatie van de begeleiding werken het KpVV en het TransitieBureau aan een handreiking AWBZ-vervoer. Dit document moet komend najaar worden gepubliceerd.

Roy van der Lee

Bekijk de workshop van Henske Schipdam over dit onderwerp tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “Gehandicaptenzorg worstelt met bezuiniging AWBZ-vervoer”

Ed de Jong|05.08.13|19:18

het gaat overal een rol spelen

John Janos|08.08.13|14:07

Lijkt mij voor de handliggend die bezuiniging.

Ik vind het pure luxe dat er clienten vanuit de gemeente Aa, 25km verderop naar een dagbesteding worden gebracht in gemeente Bb, om vanuit gemeente Bb met andere clienten naar een dagbesteding in gemeente Aa te rijden.

Ik rij clienten die een steenworp afstand vanaf de dagbesteding wonen. Als je als zorginstelling gebruik maakt van een vrijwilliger die deze clienten lopend brengt, dan scheelt dat enorm in de kosten…

Joke Van de Laar|08.08.13|20:03

John Janos
heb je er wel eens over nagedacht dat in elke dagopvang niet het zelfde pakket voor deze mensen wordt aangeboden voorbeeld in Oss is een kleine opvang maar in Den boch daar in tegen kunnen de mensen veel doen van hout bewerking,schilderen,mozaieken koken pc en etc moet je dan clienten daar van weer houden die toch al zo weinig hebben het is echt geen luxe of kom jij alleen maar tot aan de deur daar waar jij je clienten rijd ? dee

Joke Van de Laar|08.08.13|20:05

had nog meer willen schrijven maar dat mag niet jammer

Lucas Nietveld|08.08.13|20:48

Mensen die van een Dagopvang gebruik maken,hebben dit echt nodig!!dit door een vrijwilliger laten doen Whaa,ik doe dit werk al meer als 10 jaar,dit moet met Hart en Ziel gebeuren,dit is sociaal vervoer,en heeft Vakkennis nodig,EHBO,Reanematie diploma,dit doet men niet zo maar,mensen begeleiden,vertrouwens werk!!!!,je komt bij de mensen over de vloer,je dimpt ze niet voor de deur!!
Den Haag mag 472 miljoen verspillen,en de Ouderen mogen Kramperen Kabinet lever 3% salaris in,voor de Ouderen!!!!

Anja Ebbinge|02.12.13|14:37

wat Lukas meldt klopt niet helemaal , Den Haag mag 472 miljoen verspillen.
Den Haag moet efficient omgaan met geld en eerlijker verdelen.
inderdaad de eerste stap zou zijn kabinet levert 3% van hun salaris in.
Zij kunnen het beter missen dan gehandicapten.

Willy van Loevesijn|04.12.13|15:23

En Nu dan willen ze gehandicapten aan het werk hebben
dachten ze nu echt in DEN HAAG dat ze op de fiets of lopend
naar hun werk kunnen gehandicapten zijn echt de dupe ik maak het van
dicht bij mee heb zelf zo kleinkind
word zo uit zijn vertrouwden omgeving gesleurd in en in triest

Willy van Loevesijn|04.12.13|15:26

in en in triest

Claudia Eberth|08.10.14|15:38

Goedemiddag allemaal,

Ik zit door een zwaar auto-ongeluk zelf jammer genoeg in een rolstoel en moet noodgedwongen ook gebruik maken van dagbesteding terwijl ik veel liever thuis achter de computer werkzaamheden zou verrichten. Ik heb dan wel hersenletsel maar ben ECHT niet gek. De bezuinigingen op het vervoer merk je nu ook al. Ik deed er maandag ruim een uur over om thuis te komen met de taxi van Tiel naar Culemborg. Dat is toch van de zotte?

Claudia

Gehandicaptenzorg worstelt met bezuiniging AWBZ-vervoer | TaxiPro
rolstoeltaxi, rolstoelbus, taxi

Gehandicaptenzorg worstelt met bezuiniging AWBZ-vervoer

Aanbieders van gehandicaptenzorg nemen massaal maatregelen na de korting op vervoerskosten. De maatregel die de grootste besparing oplevert is het dichter bij de woonlocatie aanbieden van dagbesteding en het verruimen van de openingstijden van de dagbesteding. Hierdoor kan de vervoerder meer routes met hetzelfde voertuig maken. Dat blijkt uit een quick scan van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV) langs verschillende zorgaanbieders. De ondervraagden in de ouderzorg en binnen de GGZ hebben minder last van de korting.

Sinds dit jaar bezuinigt het Rijk 150 miljoen euro op het AWBZ-vervoer van en naar dagbesteding. Ook is de zogenaamde nacalculatie afgeschaft, waarmee kostenoverschrijdingen deels werden teruggebracht. Door de wijzigingen is het budget voor het vervoer ongeveer gehalveerd. Wegens knelpunten bij het vervoer van rolstoelgebonden cliënten en kinderen heeft het rijk medio 2013 25 miljoen euro extra beschikbaar gesteld voor deze groep.

Bezuiniging

In 2012 kregen instellingen nog 15,99 euro voor het vervoeren van een oudere, na de bezuiniging is dat nog slechts 6,74 euro. Voor vervoer van iemand binnen de GGZ kregen de instellingen vorig jaar 16,12 euro, nu nog 6,58 euro. Door een andere indeling binnen de gehandicaptenzorg is een vergelijking in die sector niet een-op-een te maken.

De maatregel wordt vooral gevoeld in de gehandicaptenzorg. Voor deze doelgroep wordt vaak regionale dagbesteding georganiseerd, die niet altijd dichtbij het woonadres van de client is. In de sector wordt 3 tot 10 procent van het totale budget besteed aan vervoer. Binnen zowel de ouderenzorg als de GGZ ligt dit percentage onder de 1 procent.

Kostenbesparende maatregelen

De gehandicaptenzorg neemt dan ook volop maatregelen om het vervoer van cliënten goedkoper en efficiënter te maken. Dat concludeert de KpVV in het rapport dat onlangs werd gepubliceerd. Aan het onderzoek werkten tien aanbieders in de gehandicaptenzorg, vijf aanbieders in de ouderenzorg en de GGZ mee.

Zoals gezegd, bieden de instellingen dagbesteding aan dichter bij het woonadres en worden openingstijden verruimd. Andere veel voorkomende maatregelen zijn het minimaliseren van het aantal ritten en de lengte van de ritten. Ook wordt er overlegd met vervoerders over een mogelijk lager tarief, wordt het aantal uitjes beperkt. Bovendien worden taxiritten vervangen door vrijwilligers-vervoer. Ook wordt familieleden gevraagd mee te rijden als vevoersbegeleider om de kosten van een betaalde kracht uit te sparen.

Vervoer

Ondanks alle maatregelen die de ondervraagde zorgaanbieders nu nemen, geven zij aan het vervoer niet kostendekkend te kunnen uitvoeren. Wanneer er geen maatregelen waren  getroffen, zou het tekort nog groter zijn geweest, vrezen zij.

Bij AWBZ-vervoerder Van Driel uit Oss worden de bezuinigen langzaam voelbaar. Volgens directeur Maarten van Driel worden er al gesprekken gevoerd met zorginstellingen, maar is er nog geen spraken van minder ritten of onderhandelingen over een lager tarief. “Het zou een ramp zijn voor de branche als dat wel het geval was”, zegt hij. Ook vreest hij de inzet van meer vrijwilligers bij zorginstellingen.

Openbaar vervoer

“We merken dat instellingen strenger naar hun cliënten kijken”, gaat Van Driel verder. “Steeds meer cliënten gaan waar mogelijk gebruikmaken van het openbaar vervoer. Dat merken we vooral bij het leerlingenvervoer.”

Veel van de geïnterviewde instellingen maken zich zorgen over de toekomst. Het kabinet heeft besloten per 1 januari 2015 de extramurale begeleiding vanuit de AWBZ te decentraliseren naar de Wmo. Hierdoor zijn gemeenten straks verantwoordelijk voor het vervoer van alle cliënten met een indicatie extramurale begeleiding.

Vervoersregie

Voor de zorgaanbieders is niet duidelijk of gemeenten zorg zullen inkopen met of juist zonder vervoer, en of gemeenten in hun regio hierbij één lijn zullen trekken. Mocht een gemeente besluiten het vervoer zelf te organiseren, dan blijven verschillende zorgaanbieders zitten met de verantwoordelijkheid voor de vervoersregie van de ritten voor hun cliënten. Het is onbekend of dit mogelijk kan worden ingepast in het vervoer dat door de gemeente wordt georganiseerd.

De zorginstellingen komen daarom met een aantal aanbevelingen voor gemeenten. Zij hopen op duidelijkheid en dat de gemeente samen optrekt met instellingen. Ook willen ze dat gemeenten het beleid onderling afstemmen en dat er (boven-)regionale coördinatie van vervoer komt, zodat een zorgaanbieder niet met alle gemeenten apart contact moet onderhouden.

Decentralisatie

Op basis van het kabinetsbesluit over de decentralisatie van de begeleiding werken het KpVV en het TransitieBureau aan een handreiking AWBZ-vervoer. Dit document moet komend najaar worden gepubliceerd.

Roy van der Lee

Bekijk de workshop van Henske Schipdam over dit onderwerp tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “Gehandicaptenzorg worstelt met bezuiniging AWBZ-vervoer”

Ed de Jong|05.08.13|19:18

het gaat overal een rol spelen

John Janos|08.08.13|14:07

Lijkt mij voor de handliggend die bezuiniging.

Ik vind het pure luxe dat er clienten vanuit de gemeente Aa, 25km verderop naar een dagbesteding worden gebracht in gemeente Bb, om vanuit gemeente Bb met andere clienten naar een dagbesteding in gemeente Aa te rijden.

Ik rij clienten die een steenworp afstand vanaf de dagbesteding wonen. Als je als zorginstelling gebruik maakt van een vrijwilliger die deze clienten lopend brengt, dan scheelt dat enorm in de kosten…

Joke Van de Laar|08.08.13|20:03

John Janos
heb je er wel eens over nagedacht dat in elke dagopvang niet het zelfde pakket voor deze mensen wordt aangeboden voorbeeld in Oss is een kleine opvang maar in Den boch daar in tegen kunnen de mensen veel doen van hout bewerking,schilderen,mozaieken koken pc en etc moet je dan clienten daar van weer houden die toch al zo weinig hebben het is echt geen luxe of kom jij alleen maar tot aan de deur daar waar jij je clienten rijd ? dee

Joke Van de Laar|08.08.13|20:05

had nog meer willen schrijven maar dat mag niet jammer

Lucas Nietveld|08.08.13|20:48

Mensen die van een Dagopvang gebruik maken,hebben dit echt nodig!!dit door een vrijwilliger laten doen Whaa,ik doe dit werk al meer als 10 jaar,dit moet met Hart en Ziel gebeuren,dit is sociaal vervoer,en heeft Vakkennis nodig,EHBO,Reanematie diploma,dit doet men niet zo maar,mensen begeleiden,vertrouwens werk!!!!,je komt bij de mensen over de vloer,je dimpt ze niet voor de deur!!
Den Haag mag 472 miljoen verspillen,en de Ouderen mogen Kramperen Kabinet lever 3% salaris in,voor de Ouderen!!!!

Anja Ebbinge|02.12.13|14:37

wat Lukas meldt klopt niet helemaal , Den Haag mag 472 miljoen verspillen.
Den Haag moet efficient omgaan met geld en eerlijker verdelen.
inderdaad de eerste stap zou zijn kabinet levert 3% van hun salaris in.
Zij kunnen het beter missen dan gehandicapten.

Willy van Loevesijn|04.12.13|15:23

En Nu dan willen ze gehandicapten aan het werk hebben
dachten ze nu echt in DEN HAAG dat ze op de fiets of lopend
naar hun werk kunnen gehandicapten zijn echt de dupe ik maak het van
dicht bij mee heb zelf zo kleinkind
word zo uit zijn vertrouwden omgeving gesleurd in en in triest

Willy van Loevesijn|04.12.13|15:26

in en in triest

Claudia Eberth|08.10.14|15:38

Goedemiddag allemaal,

Ik zit door een zwaar auto-ongeluk zelf jammer genoeg in een rolstoel en moet noodgedwongen ook gebruik maken van dagbesteding terwijl ik veel liever thuis achter de computer werkzaamheden zou verrichten. Ik heb dan wel hersenletsel maar ben ECHT niet gek. De bezuinigingen op het vervoer merk je nu ook al. Ik deed er maandag ruim een uur over om thuis te komen met de taxi van Tiel naar Culemborg. Dat is toch van de zotte?

Claudia