failliet, rekening, premie, belasting

Forse strop Pensioenfonds Vervoer door faillissementen

Het Pensioenfonds Vervoer, waartoe ook taxichauffeurs behoren, is de afgelopen tien jaar zo’n 200 miljoen euro misgelopen door wanbetalingen. Failliete of frauderende bedrijven in het taxi-, touringcar- en beroepsgoederenvervoer zijn vaak de oorzaak.

In verhouding met de totale premie gaat het maar om een paar procent. “Maar dat is ongelofelijk veel geld wat je kwijt bent aan faillissementen en fraudes”, zegt FNV-en Pensioenfondsbestuurder Remko Mast tegen de NOS.

Pensioenpremie

Vaak blijkt na een faillissement dat de pensioenpremie wel op het salaris van het personeel is ingehouden door het bedrijf, maar nooit is overgemaakt aan het fonds. Voor een deel is daar het bedrijf mee gefinancierd.

Zo zegt de curator van taxi Zeevang dat een eerste onderzoek leert dat het bedrijf zo’n tien miljoen euro schuld achter laat, waarvan ruim achthonderdduizend euro bij het pensioenfonds Vervoer.

Taxibedrijf

“Het bedrijf verkeert al een paar jaar in zwaar weer en dan moet de directie een keuze maken: wie wordt er wel en wie wordt er niet betaald. Als je de benzine niet betaalt dan stoppen de taxi’s, als je de lease niet betaalt worden de auto weggehaald, maar een pensioenfonds kan het wat langer lijden”, vertelt curator Richard Moeijes tegen de NOS.

In de taxibranche controleert Sociaal Fonds Taxi dat taxibedrijven de CAO Taxivervoer naleven en dus ook daadwerkelijk de pensioenpremie afdragen aan het pensioenfonds. De SFT-controleurs bezoeken onder meer daartoe alle taxibedrijven met personeel in loondienst in Nederland.

Salaris

Werknemers die kunnen aantonen dat de premie op het salaris is ingehouden hebben recht op het pensioen ook als de premie door de werkgever niet is overgedragen. Het pensioenfonds moet dat uiteindelijk ophoesten en dat gaat ten koste van werknemers en bedrijven die keurig betalen.

Het Pensioenfonds Vervoer stuurt sinds kort sneller een incassobedrijf op de bedrijven af. Door een betere administratie kan men nu ook sneller zien als er achterstanden ontstaan.

Het Pensioenfonds Vervoer is opgericht in 1964. Het bedrijfstakpensioenfonds biedt vanaf dat moment werknemers in de sectoren taxi-, touringcar- en beroepsgoederenvervoer en het binnenbeurtvaartbedrijf een pensioenregeling.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Forse strop Pensioenfonds Vervoer door faillissementen”

Peter van der Salm|31.03.11|12:09

Het wordt tijd dat bedrijven die failliet gaan waarvan de directie gewoon onder een LTD of zelfs via moerder lief een nieuw taxibedrijf starten weer opnieuw een vergunning krijgen.
Dit zou moeten worden verboden of zij moeten de premie alsnog afdragen!
Meerdere malen zijn in onze stad bedrijven aan het pensioen hoppen geweest zodra de maand mei komt met vakantiegelden dan gaat men onderuit en gaan vervolgens via een ander weer aan de slag een zwartboek zou misschien wel een uitkomst bieden.

Johan|31.03.11|17:59

Ach, als het pensioenfonds zelf eens controleert of premies binnen komen en zo niet daar zelf actie in ondernemen dan kan er veel ellende voorkomen worden. Niet achterover leunen dus maar eigen verantwoordelijkheid nemen i.p.v. vette slarissen vangen. Een ieder die in de taxibranche werkzaam is weet hoe het er aan toe gaat en dat premies door wergever[s] als eerste niet wordt afgedragen!

G.Hombergen|01.04.11|12:09

Ik weet niet of mijn baas de betaalde premie (maandelijkse loonafschrift) heeft doorbetaald. Nu er onbetrouwbaarheid in het spel is en mijn pensioenfonds niet oplet of het de premies ook daadwerkelijk binnenkrijgt, eis ik van mijn pensioenfonds, dat het mij meedeelt of dat gebeurd is. Als het niet maandelijks kan, dan tenminste eens per kwartaal. Eigenlijk moet iedereen dat eisen. Het zou goed zijn als onze vakbonden daar op gaan hameren. Ik ga er nu in ieder geval nu acuut zelf achteraan.

Joop|03.04.11|09:08

Het is net of er wat nieuws onder de zon is,het is toch niet zo moeilijk om chauffeurspassen te koppelen aan uitkerings instanties,en wat te denken van al die vrije rijders met een chauffeur,die worden zeker ook wit betaald.
Komop pensioenfonds haal je kop eens uit zand.

t. Phillipson|09.04.11|18:05

Wie weet hier het antoord op: Ik heb een 3,5 jaar pensioen betaald. Ben nu bjina 70 maar heb nooit enige betaling mogen ontvangen. Is bovenstaande daarvan de reden????

hpvt|03.03.12|18:08

antwoord voor phillipson,als je goed leest in voorwaarden kun je lezen dat iemand na zijn 60ste verjaardag geen pensioen opbouw heeft,dus neem ik aan dat er ook nooit is betaald voor hem.

Forse strop Pensioenfonds Vervoer door faillissementen | TaxiPro
failliet, rekening, premie, belasting

Forse strop Pensioenfonds Vervoer door faillissementen

Het Pensioenfonds Vervoer, waartoe ook taxichauffeurs behoren, is de afgelopen tien jaar zo’n 200 miljoen euro misgelopen door wanbetalingen. Failliete of frauderende bedrijven in het taxi-, touringcar- en beroepsgoederenvervoer zijn vaak de oorzaak.

In verhouding met de totale premie gaat het maar om een paar procent. “Maar dat is ongelofelijk veel geld wat je kwijt bent aan faillissementen en fraudes”, zegt FNV-en Pensioenfondsbestuurder Remko Mast tegen de NOS.

Pensioenpremie

Vaak blijkt na een faillissement dat de pensioenpremie wel op het salaris van het personeel is ingehouden door het bedrijf, maar nooit is overgemaakt aan het fonds. Voor een deel is daar het bedrijf mee gefinancierd.

Zo zegt de curator van taxi Zeevang dat een eerste onderzoek leert dat het bedrijf zo’n tien miljoen euro schuld achter laat, waarvan ruim achthonderdduizend euro bij het pensioenfonds Vervoer.

Taxibedrijf

“Het bedrijf verkeert al een paar jaar in zwaar weer en dan moet de directie een keuze maken: wie wordt er wel en wie wordt er niet betaald. Als je de benzine niet betaalt dan stoppen de taxi’s, als je de lease niet betaalt worden de auto weggehaald, maar een pensioenfonds kan het wat langer lijden”, vertelt curator Richard Moeijes tegen de NOS.

In de taxibranche controleert Sociaal Fonds Taxi dat taxibedrijven de CAO Taxivervoer naleven en dus ook daadwerkelijk de pensioenpremie afdragen aan het pensioenfonds. De SFT-controleurs bezoeken onder meer daartoe alle taxibedrijven met personeel in loondienst in Nederland.

Salaris

Werknemers die kunnen aantonen dat de premie op het salaris is ingehouden hebben recht op het pensioen ook als de premie door de werkgever niet is overgedragen. Het pensioenfonds moet dat uiteindelijk ophoesten en dat gaat ten koste van werknemers en bedrijven die keurig betalen.

Het Pensioenfonds Vervoer stuurt sinds kort sneller een incassobedrijf op de bedrijven af. Door een betere administratie kan men nu ook sneller zien als er achterstanden ontstaan.

Het Pensioenfonds Vervoer is opgericht in 1964. Het bedrijfstakpensioenfonds biedt vanaf dat moment werknemers in de sectoren taxi-, touringcar- en beroepsgoederenvervoer en het binnenbeurtvaartbedrijf een pensioenregeling.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Forse strop Pensioenfonds Vervoer door faillissementen”

Peter van der Salm|31.03.11|12:09

Het wordt tijd dat bedrijven die failliet gaan waarvan de directie gewoon onder een LTD of zelfs via moerder lief een nieuw taxibedrijf starten weer opnieuw een vergunning krijgen.
Dit zou moeten worden verboden of zij moeten de premie alsnog afdragen!
Meerdere malen zijn in onze stad bedrijven aan het pensioen hoppen geweest zodra de maand mei komt met vakantiegelden dan gaat men onderuit en gaan vervolgens via een ander weer aan de slag een zwartboek zou misschien wel een uitkomst bieden.

Johan|31.03.11|17:59

Ach, als het pensioenfonds zelf eens controleert of premies binnen komen en zo niet daar zelf actie in ondernemen dan kan er veel ellende voorkomen worden. Niet achterover leunen dus maar eigen verantwoordelijkheid nemen i.p.v. vette slarissen vangen. Een ieder die in de taxibranche werkzaam is weet hoe het er aan toe gaat en dat premies door wergever[s] als eerste niet wordt afgedragen!

G.Hombergen|01.04.11|12:09

Ik weet niet of mijn baas de betaalde premie (maandelijkse loonafschrift) heeft doorbetaald. Nu er onbetrouwbaarheid in het spel is en mijn pensioenfonds niet oplet of het de premies ook daadwerkelijk binnenkrijgt, eis ik van mijn pensioenfonds, dat het mij meedeelt of dat gebeurd is. Als het niet maandelijks kan, dan tenminste eens per kwartaal. Eigenlijk moet iedereen dat eisen. Het zou goed zijn als onze vakbonden daar op gaan hameren. Ik ga er nu in ieder geval nu acuut zelf achteraan.

Joop|03.04.11|09:08

Het is net of er wat nieuws onder de zon is,het is toch niet zo moeilijk om chauffeurspassen te koppelen aan uitkerings instanties,en wat te denken van al die vrije rijders met een chauffeur,die worden zeker ook wit betaald.
Komop pensioenfonds haal je kop eens uit zand.

t. Phillipson|09.04.11|18:05

Wie weet hier het antoord op: Ik heb een 3,5 jaar pensioen betaald. Ben nu bjina 70 maar heb nooit enige betaling mogen ontvangen. Is bovenstaande daarvan de reden????

hpvt|03.03.12|18:08

antwoord voor phillipson,als je goed leest in voorwaarden kun je lezen dat iemand na zijn 60ste verjaardag geen pensioen opbouw heeft,dus neem ik aan dat er ook nooit is betaald voor hem.