Minister Schultz van Haegen, Infrastructuur en Milieu

Schultz weigert ook in rechtszaak openheid te geven over contract Kiwa

Minister Melanie Schultz van Haegen weigert nog altijd de vervoerssector inzage te geven in het langelopende contract met de Kiwa. Dit particuliere bedrijf mag van het ministerie forse prijzen vragen voor de uitgifte van verplichte chauffeurskaarten en vergunningen, onder meer voor de taxibranche. De zaak kwam dinsdag ter zitting bij de bestuursrechter in Den Haag. Jos Haas eiste als hoofdredacteur van Nederlands Vervoer mede namens de branchevereniging Koninklijk Nederlands Vervoer KNV inzage in het contract door een beroep te doen op de Wet Openbaarheid Bestuur (WOB).

“Wanneer de overheid een verplichting oplegt aan een sector om bepaalde producten bij een specifiek privaat bedrijf af te nemen, dan heb je als sector er recht op om te weten waar die kosten op gebaseerd zijn”, licht Haas toe. “En de tarieven voor chauffeurskaarten zijn hier twee tot drie maal hoger dan in onze buurlanden. De minister weigert uit te leggen hoe dat komt.”

Belangen

Volgens Haas wordt het algemeen belang van de vervoerssector en alle chauffeurs ondergeschikt gemaakt aan de belangen van het private bedrijf Kiwa. Die verdient jaarlijks miljoenen met de verkoop van de verplichte chauffeurskaarten en bedrijfsvergunningen.

In de rechtbank staken Kiwa en het ministerie weer het oude riedeltje af. Ze lieten eensgezind weten dat zij niet van plan zijn de contracten openbaar te maken. Er zouden dan ‘vertrouwelijke gegevens’ van Kiwa op straak komen te liggen.

Private bedrijven

Verder zou de onderhandelingspositie van de overheid tegenover private bedrijven zoals Kiwa verzwakken en zou de privacy van oud-ambtenaren die nu voor Kiwa werken worden geschaad. Over welke ‘vertrouwelijke gegevens’ het dan precies gaat, is onbekend. En welk risico de overheid en oud-ambtenaren daarbij lopen, werd verder ook niet goed duidelijk gemaakt.

Afgelopen zomer bleek bovendien dat de echtgenoot van minister Schultz van Haegen (jurist Haro Schultz van Haegen) miljoenen heeft verdiend aan Kiwa. Dat roept zeer sterk de schijn van belangenverstrengeling op, omdat de minister zelf de Kiwa-tarieven vaststelt. Bovendien was Haro nauw betrokken bij het opstellen van het Kiwa-contract.

Aandeelhouder

Hij trok zich weliswaar terug als onderhandelaar op de voorgrond, maar bleef wel aandeelhouder van Kiwa. Kiwa werd in augustus 2011 gekocht door het opkoopfonds NPM Capital. Bij die verkoop cashten de aandeelhouders van het bedrijf waar Kiwa in onder was gebracht tientallen miljoenen.

Haro Schultz van Haegen verdiende hiermee – net als zijn compagnon – 2,9 miljoen euro. Ook de Kiwa-directie werd miljonair door de deal. De twee directeuren, Paul Hesselink en Bouke Meekma, verdienden ieder meer dan 15 miljoen euro.

Moreel verwerpelijk

Het gaat hoofdredacteur Jos Haas niet om de minister en haar echtgenoot, maar om duidelijkheid voor tienduizenden chauffeurs. “Het kan zijn dat de handelswijze van de minister misschien moreel verwerpelijk is, maar wel binnen de wet. Dan is het aan de Tweede Kamer om iets aan te doen in politieke zin. Wij willen vooral duidelijkheid en transparantie over de afspraken tussen het ministerie en Kiwa. Daar hebben we recht op als vervoerssector, want wij moeten het betalen.”

Door het contract openbaar te maken kan Haas bewijzen dat Kiwa met toestemming van het ministerie onredelijk hoge kosten en marges laat betalen door chauffeurs. Ook moet daarmee helder worden hoe lang het contract precies duurt. Wellicht wordt dan duidelijk waarom de overheid de monopolist Kiwa dit prachtige contract heeft gegeven.

Waarde Kiwa

Kiwa was een overheidsbedrijf in handen van de waterbedrijven. In 2006 werd het verkocht aan ABN Amro. Kort daarna kocht Malink Beheer BV, een gezamenlijk bedrijf van Haro Schultz van Haegen, zijn zakenpartner en de directie van Kiwa een belang van 25 procent in Kiwa. Dat belang was toen 650 duizend euro waard. Bij de verkoop in 2011, nadat Kiwa sterk was gegroeid door de contracten met Infrastructuur en Milieu en samengevoegd met een asbestbedrijf, was Malink opeens bijna 40 miljoen euro waard.

De waarde en winst van Kiwa voor een groot deel bepaald door de tarieven die het bedrijf mag rekenen. Zo zijn de tarieven voor de taxibranche als volgt: Ondernemersvergunning € 1488,30, Vergunningsbewijs € 54,45, Wijziging groot: vennoten, bestuurders of vakbekwame personen € 947,43, Wijziging klein: bedrijfsnaam of adres € 135,52, Erkenning van EG-beroepskwalificaties €   393,25, Ontheffing vakbekwaamheid taxivervoer € 393,25, Chauffeurskaart taxi € 131,89. Deze forse tarieven zijn de taxibranche een doorn in het oog.

Over zes weken doet de bestuursrechter uitspraak in deze zaak.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

23 reacties op “Schultz weigert ook in rechtszaak openheid te geven over contract Kiwa”

Duco Douwstra|15.01.14|14:22

Natuurlijk moeten corrupte zaken geheim en vertrouwelijk blijven en die domme taxibranche slikt het toch op den duur allemaal wel. De prijsverhogingen van ruim 300% ten opzichte van wat de IVW voor dezelfde handelingen verrichte, moeten we als klootjesvolk gewoon accepteren. Zolang deze situatie blijft bestaan, zijn alle politici, ILT en overige betrokkenen per definitie corrupte fraudeurs, ze werken er aan mee of treden er niet tegen op hetgeen wel hun plicht is.Misschien massaal pas niet

Duco Douwstra|15.01.14|14:29

meer gebruiken uit protest geven wij ook geen inzage om vertrouwelijke redenen.En geen onbetrouwbare inspecteurs voor controle meer toelaten in je taxi, eerst de corruptie KIWA constructie uitzoeken en ongedaan maken.
Vanmorgen in de Telegraaf. Een online spel in China waarbij gamers corrupte ambtenaren keihard kunnen aanpakken, is in korte tijd razend populair geworden. Ik weet wel heel veel ambtenaren die hier een rol in kunnen spelen. Waarom is WOB ontstaan? juist voor dit soort zaken toch?

Rex Urban|16.01.14|10:15

Zolang ILT geen garanties kan geven dat de BCT deugdelijk is en zij de noodzakelijke aanpassingen niet gaat betalen de BCT niet kopen.
Wij hebben ook recht om te weten waarom ILT een BCT er doordramt die niet deugt!
Het nut voor de taxibranche van een dure kaart die nodig is om onjuist ingevoerde gegevens uit de BCT te downloaden? (Met b.v. WiFi is kaart overbodig)
De overheid geeft ook hier door geen openheid te geven in de WOB een slecht voorbeeld af wat we niet moeten dulden.

Rodie Van der Steen|16.01.14|13:47

Wat gebeurt er eigenlijk als de hele of een substantieen groot deel (meer als 60 % van de taxibedrijven als protest geen bct laat monteren dit jaar ??
Dan overtreden deze de wp2000 ja , maar wat als zij / wij dat allen doen als protest tegen dit weigeren van het naleven van de verantwoordelijke minister iz. WOB ? wat zal een van onze Linksche rechters daarvan vinden…?
Lijkt mij het proberen waard toch ?

Martin Vdp|16.01.14|14:04

Het kan Jos Haas wel niet gaan om de minister en de echtgenoot, maar een kind van 6 kan beoordelen dat dit belangenverstrengeling is.
Je kunt niet anders dan wederom concluderen dat we worden bestuurd door een stelletje inhalige zelfverrijkende viezerikken uit Den Haag en omstreken.

Jos Dinkelaar|16.01.14|14:18

Is hier ook sprake van corruptie dan moet hier aangifte gedaan worden..

ludolf zandt|16.01.14|15:05

1500 % winst in 5 jaar – in een crisis ?

Hardy Brunink|16.01.14|17:41

Tja, Udolf, de crisis geldt alleen voor jan met de pet, de hard werkende nederlander die maar iedere keer kind van de rekening is. De politiek doet hier natuurlijk niks aan, die worden er zelf ook rijker van. Er is geen sprake van een crisis, aleen maar herverdeling van inkomen. De rijken worden de rijker, dat gaat altijd ten koste van de armere mensen, die zich niet kunnen verdedigen mer peperdure advocaten. Op deze manier wordt ons steeds meer afgepikt!

Duco Douwstra|16.01.14|18:39

Vaak wordt mij gevraagd of ik naast het KNV een belangenorganisatie wil oprichten. Het KNV kan het nooit iedereen naar de zin maken natuurlijk, en keihard optreden tegen KIWA misstanden of de criminele praktijken van de overheid aan de kaak stellen ligt niet echt is het aard van het KNV. Ik daarentegen ben een straatvechter als het gaat om onrecht te bestrijden. Maar dan moet er voldoende aanmeldingen komen minimaal 2000 met een jaarcontributie van € 50,00 p.j. Om processen te kunnen voeren.

Hudson Taxi|16.01.14|19:41

Hr.Douwstra, hierbij meld ik me met 11 collega’s aan. Een goed voorbeeld doet goed volgen mogen we vanuit gaan.
We hebben niets te verliezen , alleen te winnen .
Proficiat.

willem Bothmer|16.01.14|20:11

Beste heer Douwstra

Hierbij meld ik me ook aan, heb je er weer een lid bij.
Het is een schande hoe ze de taxi bedrijven de grond in duwen.
Ik zeg wel eens vaker Alcepoon is allang dood, maar de familie gaat gewoon door.
De bedoeling is dat de bedrijven blijven bestaan en niet de een die stinkend rijk er van word en de ander droog brood moet eten.
Laat me maar weten wat jullie willen ik ben ook voor verbetering.

Taxi-Willem

Hendrik Welsch|16.01.14|22:05

Kortom we hebben weer te maken met broddelwerk zoals gebruikelijk als afspiegeling van deze niet capabele regering die zich gedraagt als een kankergezwel dat alles kapot maakt. Er is toch geen kruit tegen gewassen met al die omhoog gevallen politici die de (eigen)wijsheid in pacht denken te hebben. Dit komt nooit meer goed en wie is weer de klos? Juist!

Durk Schroor|16.01.14|22:29

2000 leden moet een makelijk te halen zijn zijn

Ton van Dalfsen|17.01.14|07:12

Ik heb er al eens met Rex over gesproken om een eigen belangenvereniging op te richten waarbij wij onze hoop op Duco hebben gevestigd. Een eigen belangen vereniging kan tenminste voor de kleinere bedrijven en zelfstandigen de belangen behartigen en veel aan de kaak stellen wat KNV niet durft of zelfs niet wil vanwege de grote partijen die daar aan de touwtjes trekken. Begrijp hoe dan ook niet hoe een DVG daar lid kan zijn terwijl ze niet eens voertuigen hebben.

Ton van Dalfsen|17.01.14|07:17

vervolg: Als we toch met zn allen een eigen belangen vereniging oprichten zouden de potentiele leden die toevallig ook lid van KNV zijn hun lidmaatschap daar ook opzeggen om ook een signaal af te geven. Ook een Taxipro ( die volgens mij onafhankelijk is ) zou daarin ook een bijdrage kunnen leveren om hier OOK achter te staan. Als je al kijkt naar een heer Zaaijer die een onderscheiding krijgt voor de teloorgang van de kleine zelfstandigen in deze branche.

Ton van Dalfsen|17.01.14|07:24

Doe hierbij een oproep aan iedereen: Benader je collega bedrijven zodat we veel leden kunnen werven en moet zeker lukken. @Duco, Mijn steun heb je en zal ook de nodige collega’s benaderen.

Dick Bakker|20.01.14|13:21

Bij deze meld ik mij ook aan Duco. D Bakker DeBetaxi Utrecht. En ik hoop dat er voldoende mensen dit ook zullen doen.
Mocht je hulp nodig hebben mijn meisje is juridisch medewerkster in ruste en zij wil je graag helpen.

Dirk Den Boer|21.01.14|02:35

hier nog een nieuw lid, weer 50 euro erbij.

Anno Zijlstra|27.01.14|00:08

iedereen moet een taxi kunnen beginnen, bordje op het dak en rijden maar, geen vergunningen stelsel, vrije makt werking.

Ton van Dalfsen|28.01.14|10:58

Een nieuwe belangen organisatie zou nu al opgericht moeten worden zodat je de leden kan werven. @Anno: Aan de ene kant heb je gelijk, Iedereen kan een winkeltje beginnen omdat de overheid dat jaren geleden vrij heeft gegeven En zelfs die topvrouw van de wereld bank heeft zelfs vorig jaar hier in NL tijdens een bijeenkomst in Asd Beurs v Berlage aangegeven dat NL de regels moet gaan versoepelen om iedereen de kans te geven een bedrijf te beginnen.

Ton van Dalfsen|28.01.14|11:05

Vervolg, Het zou weer moeten zijn als voor 2000, Gemeentelijk geregeld: Je moet aangeven in welke gemeente/stad je werkzaam wil zijn. Hierdoor heeft ieder taxibedrijf zijn grenzen. En daardoor heb je niet die duure TTO’s niet meer nodig want je bent al beschermt ( net als van voor 2000 )Ook toen moest je aangeven aan het aantal km’s of je er een vergunning bij mocht hebben. En na 5 jaar toetsen of je daadwerkelijk genoeg betaalde km’s heb gedaan om die of die aantal vergunning nog waard bent.

Ton van Dalfsen|28.01.14|11:10

Vervolg: Vergunningstelsel moet wel in een vrije marktwerking blijven bestaan. met de nodige aangepaste regelgeving zodat er nog een controle op moet blijven bestaan.

Rex Urban|08.02.14|11:19

Het opslaan en bewaren van (BCT) gegevens blijkt nauwelijks bij te dragen aan oplossen van misdrijven, aldus de conclusie van het Wetenschappelijk Onderzoek en Documentatie Centrum van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Deze uitspraak zet het nut van de BCT en daardoor ook de Kiwa kaart nog verder onder druk. Hier heeft I.L.T. iets uit te leggen naar mijn mening. Uitleggen is welkom en nuttig, i.p.v. dreigen met een hoge boete wanneer je geen ondeugdelijke BCT in je taxi hebt.