fnv bondgenoten, kantoor, vakbond

FNV Bondgenoten opent meldpunt werkverdringing vervoer

FNV Bondgenoten gaat de strijd aan met de toenemende verdringing van betaalde banen in het stads-, streek- en (contract)taxivervoer door de inzet van onbetaalde vrijwilligers of uitkeringsgerechtigden. Deze tendens vormt een directe bedreiging voor werknemers met een reguliere baan. De bond roept leden en niet-leden op voorbeelden van werkverdringing te melden bij een speciaal hiervoor geopend meldpunt: www.meldpuntwerkverdringing.nl

De bond wordt steeds vaker geconfronteerd met werknemers die hun baan verliezen maar hun werk later gedaan zien worden door vrijwilligers. Ook ontvangt de bond in toenemende mate klachten van uitkeringsgerechtigden die onder het mom ‘werkervaring opdoen’ verplicht worden met behoud van uitkering werkzaamheden in een reguliere functie te gaan verrichten. De bond roept daarom medewerkers uit deze sectoren én uitkeringsgerechtigden op eveneens voorbeelden van werkverdringing te melden.

Praktijkvoorbeelden

FNV Bondgenoten grijpt drie praktijkvoorbeelden aan ter illustratie van de problematiek:

  1. Elf gemeenten en twee taxibedrijven in Twente laten jongeren met behoud van uitkering werkervaring opdoen. De consument betaalt in deze Smartcab een starttarief van 2,80 euro en vervolgens 1 euro per kilometer. Dat is fijn voor de klant, want 60 procent goedkoper dan een gewone taxi, maar een vervelende bedreiging voor andere taxibedrijven die gewoon met betaald personeel werken.
  2. In Limburg loopt momenteel een pilot met zogenoemde Wensbussen die worden ingezet in afgelegen gebieden. Deze bussen worden gereden door vrijwilligers. Het plan was ook mensen met een WW-uitkering in te zetten, maar hier heeft het UWV een stokje voor gestoken. De Wensbussen gaan deel uitmaken van de nieuwe concessie in Limburg per 2016.
  3. In Assendelft Zuid rijdt een Buurtbus die bestuurd wordt door vrijwilligers en mensen met een uitkering. De Buurtbus vervangt een bestaande lijn die door de gemeente is geschrapt.

Betaalde banen

Volgens de bond zijn er betere alternatieven voor handen waarbij wél betaalde banen worden gehandhaafd. “Waarom zouden bijvoorbeeld re-integrerende zieke werknemers niet kunnen worden ingezet op buslijnen of taxidiensten waar relatief weinig passagiersaanbod is?”, vraagt de bond zich af.

FNV Bondgenoten vindt het de taak van de overheid om openbare voorzieningen, waarvan vooral de zwakkeren in de samenleving gebruik maken – zoals stads-, streek- en taxivervoer  – in stand te houden.

Vervoersmogelijkheden

“Het stoort dat er vooral gesneden wordt in het openbaar vervoer in de buitengebieden, waar het aanbod van zowel vervoersmogelijkheden als van betaalde banen toch al gering is”, vindt Roel Berghuis van FNV.

“Dat reguliere banen van vakbekwame bus- en taxichauffeurs vervolgens worden overgenomen door doorgaans minder ervaren vrijwilligers en uitkeringsgerechtigden, draagt niet bij aan de continuïteit, kwaliteit en veiligheid van het openbaar vervoer.”

Lees ook: ‘SmartCab geen oneerlijke concurrentie voor taximarkt’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “FNV Bondgenoten opent meldpunt werkverdringing vervoer”

Hans Landman|24.07.14|14:56

Hier worden 2 zaken gecombineerd die los van elkaar staan. 1. de overheid wil in een paar jaar tijd 20-30 procent bezuinigen op openbare vervoersvoorzieningen 2. de overheid wil dat het bedrijfsleven er werk van maakt om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt (Wajong, SW, jongeren tot 27 jaar, ouderen vanaf 50 jaar) te integreren naar werk. De eerste wens kost de branche zowiezo banen. Door innovatief om te gaan met de tweede wens wordt de doelgroep voor taxivervoer waarschijnlijk weer groter.

Een taxi|24.07.14|17:45

Ik gooi mijn goede chauffeurs er uit om oudere werkloze in dienst te nemen, € 7000,00/jaar subsidie, of een jonger (€ 3500,00/jaar) of een wajonger of weet ik veel wat. Voor dat geld moet ik erg veel ritjes rijden. Met mijn bedrijfspet op is dat volkomen normaal maar of ik het persoonlijk normaal vindt is een andere vraag. Het is van de zotte dat er GEDISCRIMINEERD wordt door de overheid richting gezonde, normale goed functionerende werknemers. Arbeidsplaatsen creëer je er niet mee, wel wrevel.

Luci van der Klok|25.07.14|12:23

Goh,ja alle normale bestaande banen EN bedrijven gaan naar de knoppen!!
Hoe kan het toch dat er zoveel bedrijven kapot gaan(nog steeds) en waarom loopt de werkeloosheid nog steeds op??
Dit vraagt de regering zich af.
Antwoord:Zet mensen uit BUITENLAND op de vrachtwagens,mensen met behoud van uitkering op `vrijwilliger`baantjes en gooi alle krachten eruit ……de uitkering in!!!
Snappen jullie het nog???
Straks zijn we allemaal werkzaam als vrijwilligers bij de b.v. Nederland.

Ton van Dalfsen|25.07.14|15:57

@ Luci, En daar doet SmartCab aan mee.

Paul Dijkhuizen|27.07.14|04:18

Hans, kun je even uitleggen hoe er door innovatief om te gaan met ‘de wens van de overheid om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt te integreren naar werk’ de doelgroep voor taxivervoer vergroot wordt? Wat je bedoelt is; doordat de prijs goedkoper wordt gaan er misschien wel meer mensen met de taxi, maar alleen voor dat lage tarief. Als dat tarief weer omhoog gaat gaan deze mensen gewoon weer met de (buurt)bus of met een vrijwilligersinitiatief.

Paul Dijkhuizen|27.07.14|04:25

FNV Bondgenoten, lees even het stukje ‘evaluatie regiotaxi: goede maar dure vorm van OV’ op deze site, kun je precies zien dat ambtenaren dit soort initiatieven (plusbus in Steenbergen) juist toejuichen! Ook komen jullie een beetje als mosterd na de maaltijd nu op 1 juli de ‘participatiewet’ is aangenomen (ingaand op 1-1-2015). Deze wet houdt in dat gemeentes banen moeten scheppen voor mensen met een ‘afstand tot de arbeidsmarkt’, drie keer raden hoe…