kind, taxi, leerlingenvervoer, taxichauffeur

Vaste taxichauffeurs baan kwijt door ‘social return’ gemeenten

De verplichte inzet van werklozen en arbeidsgehandicapten gaat ten koste gaat van het bestaande personeel. Ook  het zorgvervoer heeft onder de maatregel te lijden. Dat blijkt uit onderzoek van de NRCV Altijd Wat Monitor. 63% van de taxi-ondernemers die meededen aan de enquête, hebben afscheid moeten nemen van medewerkers, omdat ze bij het verkrijgen van een nieuwe vervoersopdracht van de overheid werden verplicht om mensen uit een uitkeringssituatie als chauffeur aan te nemen.

Het journalistieke televisieprogramma ondervroeg 313 bedrijven van branches die veel met gemeentelijke aanbestedingen te maken hebben – waaronder 84 taxi-ondernemers die bij Koninklijk Nederlands Vervoer zijn aangesloten – over de gevolgen van de zogenaamde participatiewet.

Verplichting

Vanaf 1 januari 2015 zijn Nederlandse bedrijven verplicht om tot 2026 100.000 mensen met een arbeidshandicap in dienst te nemen. Het onderzoek wijst uit dat twee derde van de bedrijven zegt te weinig of geen expertise in huis te hebben voor het begeleiden van deze mensen. Het belangrijkste bezwaar tegen deze verplichting is dat bedrijven hun eigen mensen zouden moeten ontslaan. ‘Wij hebben vakmensen nodig’, zegt 52% alle ondervraagde bedrijven.

De cijfers uit het onderzoek bevestigen het beeld dat KNV heeft van de gevolgen van social return. KNV Taxi-secretaris Hubert Andela: “Onze leden begrijpen de gedachte erachter, maar als ze hun vaste chauffeurs erdoor op straat moeten zetten, wat is de maatschappij er dan mee opgeschoten? Voor de getroffen medewerkers is het onbegrijpelijk.”

Taxisector

De taxisector, die twee derde van zijn omzet haalt uit zorgvervoer,  heeft het toch al moeilijk, omdat gemeenten zich bij hun aanbesteding van dit vervoer voornamelijk door de prijs laten leiden. Tel daarbij op dat steeds minder mensen in aanmerking komen voor zorgvervoer en er ontstaat een somber beeld. Terwijl de faillissementen in de eerste acht maanden van 2014 in z’n algemeenheid met 25% afnamen, namen ze voor de taxisector met 15% toe.

Andela: “Het kost onze leden steeds meer moeite om de kwaliteit van het zorgvervoer voor de  cliënten op peil te houden. Op een gegeven moment gaat die bezuinigingsdrift van gemeenten een keer  ten koste van kwetsbare reizigers.”

Vergoeding

Met het vervoer van leerlingen, gehandicapten, ouderen en andere passagiers met een zorgbehoefte zijn wekelijks zo’n 650 duizend ritten gemoeid. KNV Taxi luidde eerder dit jaar al de noodklok over de dalende vergoedingen. Volgens de brancheorganisatie moeten veel taxi-ondernemers geld toeleggen op het vervoer van mensen met een zorgindicatie. Naar schatting vijfduizend chauffeurs zijn hierdoor hun baan al kwijt.

NCRV Altijd Wat Monitor: maandag 29 september om 21:25 uur op NPO2. Bekijk de uitzending via: http://www.npo.nl/altijd-wat-monitor/29-09-2014/KN_1661659

Lees ook: Taxibedrijven SmartCab en Gomes op tv over social return

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Vaste taxichauffeurs baan kwijt door ‘social return’ gemeenten”

Ton van Hienen|29.09.14|12:53

ton. Ik ben de job ook kwijt na 15 jaar

J.Schoon|29.09.14|14:57

@Gerard Peter komt me bekend voor! Komen blijkbaar nog uit de oertijd toen er nog geen Uber apps waren. Blijkbaar alleen een App van een taxi centrale is interessant, maar je hebt geen taxicentrale nodig als je een GOEDE app hebt.

Richard Seijger|30.09.14|15:03

Wat een kul! Gewoon niet zo onder de prijs inschrijven heren ondernemers. Dan hoeven de vakmensen er ook niet uit en daar waar ze er dus wel uit moeten is er gewoon een onverantwoord lage aanbieding gedaan. Dat weten we toch wel met zijn allen?
Vakmensen hebben we overigens niet nodig… die worden nl helemaal niet gevraagd (Betaald) door de aanbestedende partijen. Die SR regelingen zijn precies goed om de volgende keer nog scherper in te kunnen schrijven. De dupe… Gebruikers en chauffeurs!

Ton van Dalfsen|30.09.14|22:15

Uiteindelijk maken wij elkaar kapot. De grote en prijsvechters schrijven laag in ! de kleinere partijen gaan hierdoor failliet ! en uiteindelijk houden de grote partijen niemand meer over om voor hun het vervoer uit te voeren door hun lage inschrijf gedrag.

Lilia Fernan|02.10.14|20:50

Alles draait om het geld ; kwaliteit van vakmensen, de chauffeurs met een jarenlange ervaring tellen niet meer mee. Hoe kan ik zoveel mogelijk mensen vervoeren tegen een zo laag mogelijke kostprijs…??
ANTWOORD : door “goedkopere” en “minder ervaren” chauffeurs aan te nemen via de zg. social return en de “duurdere” en vooral ervaren chauffeurs de WW in te jagen….!!!

Paul Dijkhuizen|15.10.14|10:32

De oplossing; Bepaal als overheid niet alleen een maximum tarief, maar ook een minimumtarief voor taxivervoer, zie er op toe dat in het geval van een vervoersmakelaar of tussenpersoon de uiteindelijke uitvoerder deze minimumprijs vergoedt krijgt, schaf de eventuele randvoorwaarden af zoals ‘social return’ e.t.c. Alleen dan kan er gegund worden op kwaliteit, kunnen banen behouden blijven en blijft de branche gezond! Dat lijkt me toch veel belangrijker dan een paar cent per kilometer bezuinigen.

Wilco Siebelink|30.10.14|09:58

Beetje raar toch,dat men werklozen gaat inzetten,als ik me vaste baan daardoor verlies ben ik toch ook werkloos,dus kunnen ze me toch gewoon aanhouden en inzetten voor de ritten