taxi, taxibus, Oenema, Heerenveen

Taxibedrijf Oenema uit Heerenveen failliet verklaard

Taxi Oenema uit Heerenveen is failliet verklaard door de rechtbank in Leeuwarden. Bij het taxibedrijf werken zo’n 100 mensen. De activiteiten worden voorlopig voortgezet tot de curator een oplossing heeft gevonden voor de afwikkeling van het faillissement.

Oenema had het al een tijd financieel zwaar, net als het grootste deel van de Nederlandse taxisector. Het bedrijf kwam ook nog eens onlangs in conflict met instelling Talant over de betaling van 510.000 euro.

Kort geding

Het bedrijf spande een kort geding aan en de rechter beval dat Talant moest betalen. Tijdens de zitting bleek al dat Oenema 350.000 euro in de min stond en dat huisbankier ING het pandrecht te gelde maakt, zo meldt de LC.

Het taxibedrijf is onderdeel van een holding met meerdere bv’s. Eerder werd al de transportpoot failliet verklaard. In hoeverre taxibedrijven die als onderaannemer van Oenema hebben gewerkt door het faillissement gedupeerd zijn, is nog onbekend.

Remco Oenema was woensdag niet in de gelegenheid om commentaar te geven op de kwestie. Ook de curator was niet bereikbaar voor commentaar.

Lees ook: Oenema wint kort geding, Talant moet rekening betalen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

16 reacties op “Taxibedrijf Oenema uit Heerenveen failliet verklaard”

Een taxi|29.10.14|15:00

Gaat lekker. Hoeveel bedrijven blijven er nog over ?

Sjoukje Luitjes|29.10.14|18:48

Dit is toch wat de regering wil!!!!

Taxi Victory|30.10.14|15:07

als zelfs dit bedrijf omvalt kan er echt niks meer bestaan ongelooflijk …veel sterkte jongens de komende tijd echt erg

Ton van Dalfsen|30.10.14|16:41

Dat er bedrijven omvallen verwonderd mij niet. Het ligt aan vele factoren. Zoals: Prijsvechters die voor een hele lage prijs inschrijven en het ook nog krijgen , De overheid die dit laat gebeuren , de concurrentie strijd bij de taxibedrijven onderling ( De taxiwereld is altijd al zo geweest dat men het licht in de ogen van een ander niet gunt ) En ook nog de factor: Er zijn bedrijven die als onder-aannemer willen werken tegen elke prijs , en de hoofd-aannemer is de lachende 3e.

Ton van Dalfsen|30.10.14|16:48

Er zijn ook bedrijven die vanouds een taxibedrijf waren ( van grootvader , op vader of moeder , op zoon/dochter of zonen etc. zich helemaal op het contractwerk hebben toegelegd. En nu of straks de grote deksel op hun kop krijgen. Het echte taxiwerk ( zoals voor bedrijven rijden etc. ) loont nog het meest. En dat soort werk zijn de meesten kwijt geraakt omdat het zogenaamde contractwerk de omzet boompjes tot in de hemel groeiden wat nu vele malen minder zal worden.

Ton van Dalfsen|30.10.14|16:51

Nu zijn die bedrijven te laat om te schakelen want de ander die het toen slimmer heeft aangepakt door zich niet teveel op het contractwerk ( WMO , schoolvervoer, zorgvervoer etc )te focussen had en heeft de buit.

Ton van Dalfsen|30.10.14|17:17

Ook worden de bedrijven verplicht om te investeren in auto’s die op: groengas , aardgas en elektrisch rijden. Volgens mij is nederland daar nog niet helemaal klaar voor. Groengas is volgens mij ook niet op grote voorraad, bij Aardgas zakt Groningen nog verder de grond in waarbij de overheid daar iedereen ook in het ongewisse laat, En elektrisch is niet zo schoon want om elektriciteit op te wekken heb je centrales nodig die nu nog op kolen draaien, want de windmolenparken kunnen nog niet eens

Ton van Dalfsen|30.10.14|17:18

alle huishoudens van stroom voorzien. Erg milieuvriendelijk allemaal.

Rodney Barten|30.10.14|18:35

@ Ton: Het echte taxiwerk zoals jij omschrijft is maar een klein stukje van de taart, 70% van het overige taxiwerk is zwaar gesubsidieerd….door de grote bezuinigingen is het dus logisch dat er vele taxibedrijven omvallen

Gosse Kooistra|30.10.14|18:49

We kunnen er van uit gaan dat binnenkort ook bedrijven als Javo Tours en andere onder aannemers van Oenema failliet gaan.
Personeel bij Javo is ook al enige tijd niet betaald doordat Oenema geen geld aan hun heeft gegeven.

Ton van Dalfsen|30.10.14|23:50

@ Rodney, Mijn werk bestaat alleen maar uit het echte taxiwerk 100%. bedrijven, hotels, particulieren en noem maar op. Ik doe waar de andere bedrijven geen tijd voor hebben omdat ze allemaal geen tijd hebben door hun contractwerk. En zo zijn er meerdere bij mij in de buurt die het zelfde doen als ik.

Ed Teunissen|31.10.14|01:24

Meestal gaat het om op één paard te wedden, dat is een onderaanbesteding voor uitgeknepen prijzen, bij gebrek aan andere vervoersegmenten.

Ton van Dalfsen|31.10.14|09:31

Precies , op één paard wedden. Ik wed op meerdere paarden. Altijd kans op winst. Ik moet regelmatig werk uitbesteden en kan dat op de cruciale spits momenten niet aan die bedrijven kwijt die voor meer dan 70% contractwerk ( WMO , schoolvervoer enz. ) doen. Daar heb ik een club van goed geselecteerde ZZP-ers voor om mij heen.

Henk de Haan|04.11.14|06:49

Hier zien we het bekende domino effect, ook Javo Tours is bezig om te vallen, personeel zit in financiele problemen maar krijgt weinig of geen info over het hoe en wat.Op deze manier is werken echt niet leuk meer.Maar ja als je geen eigen financiele buffer hebt ga je eraan. Dus chauffeurs samen met je baas in overleg en desnoods maar omvallen krijg je tenminste op korte termijn geld van het UWV.

Ton van Dalfsen|05.11.14|07:20

Ergens klopt er iets niet bij Oenema, De transportpoot was al failliet verklaard. Nu dus ook de taxipoot , maar Talant moest betalen terwijl bij de ING Oenema al 350.000 in het rood stond. Neem aan dat Oenema een dagelijks kort lijntje met de huisbank had m.b.t. Talant en betalingen? In een eerdere berichtgeving op taxipro over Oenema berichte ik al dat het stonk. Lijkt ook voor een deel op mis-management ?

Henk de Haan|06.11.14|18:43

Geachte medewerkers en directie Javo Tours, Iets te snel met mijn oordeel, had eerst beter moeten informeren wat ik inmiddels heb gedaan.Maar gezien alle comotie rond het teloor gaan van Oenema is de consternatie GROOT. Ik weet nu dat er achter de schermen hard gewerkt word.Hopelijk behouden wij ons werk zodat we door kunnen gaan. Ik heb er alle vertrouwen in.Maar als je landelijk kijkt wat er allemaal gebeurd dan bekruipt je de angst wel om je werk kwijt te raken.

Taxibedrijf Oenema uit Heerenveen failliet verklaard | TaxiPro
taxi, taxibus, Oenema, Heerenveen

Taxibedrijf Oenema uit Heerenveen failliet verklaard

Taxi Oenema uit Heerenveen is failliet verklaard door de rechtbank in Leeuwarden. Bij het taxibedrijf werken zo’n 100 mensen. De activiteiten worden voorlopig voortgezet tot de curator een oplossing heeft gevonden voor de afwikkeling van het faillissement.

Oenema had het al een tijd financieel zwaar, net als het grootste deel van de Nederlandse taxisector. Het bedrijf kwam ook nog eens onlangs in conflict met instelling Talant over de betaling van 510.000 euro.

Kort geding

Het bedrijf spande een kort geding aan en de rechter beval dat Talant moest betalen. Tijdens de zitting bleek al dat Oenema 350.000 euro in de min stond en dat huisbankier ING het pandrecht te gelde maakt, zo meldt de LC.

Het taxibedrijf is onderdeel van een holding met meerdere bv’s. Eerder werd al de transportpoot failliet verklaard. In hoeverre taxibedrijven die als onderaannemer van Oenema hebben gewerkt door het faillissement gedupeerd zijn, is nog onbekend.

Remco Oenema was woensdag niet in de gelegenheid om commentaar te geven op de kwestie. Ook de curator was niet bereikbaar voor commentaar.

Lees ook: Oenema wint kort geding, Talant moet rekening betalen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

16 reacties op “Taxibedrijf Oenema uit Heerenveen failliet verklaard”

Een taxi|29.10.14|15:00

Gaat lekker. Hoeveel bedrijven blijven er nog over ?

Sjoukje Luitjes|29.10.14|18:48

Dit is toch wat de regering wil!!!!

Taxi Victory|30.10.14|15:07

als zelfs dit bedrijf omvalt kan er echt niks meer bestaan ongelooflijk …veel sterkte jongens de komende tijd echt erg

Ton van Dalfsen|30.10.14|16:41

Dat er bedrijven omvallen verwonderd mij niet. Het ligt aan vele factoren. Zoals: Prijsvechters die voor een hele lage prijs inschrijven en het ook nog krijgen , De overheid die dit laat gebeuren , de concurrentie strijd bij de taxibedrijven onderling ( De taxiwereld is altijd al zo geweest dat men het licht in de ogen van een ander niet gunt ) En ook nog de factor: Er zijn bedrijven die als onder-aannemer willen werken tegen elke prijs , en de hoofd-aannemer is de lachende 3e.

Ton van Dalfsen|30.10.14|16:48

Er zijn ook bedrijven die vanouds een taxibedrijf waren ( van grootvader , op vader of moeder , op zoon/dochter of zonen etc. zich helemaal op het contractwerk hebben toegelegd. En nu of straks de grote deksel op hun kop krijgen. Het echte taxiwerk ( zoals voor bedrijven rijden etc. ) loont nog het meest. En dat soort werk zijn de meesten kwijt geraakt omdat het zogenaamde contractwerk de omzet boompjes tot in de hemel groeiden wat nu vele malen minder zal worden.

Ton van Dalfsen|30.10.14|16:51

Nu zijn die bedrijven te laat om te schakelen want de ander die het toen slimmer heeft aangepakt door zich niet teveel op het contractwerk ( WMO , schoolvervoer, zorgvervoer etc )te focussen had en heeft de buit.

Ton van Dalfsen|30.10.14|17:17

Ook worden de bedrijven verplicht om te investeren in auto’s die op: groengas , aardgas en elektrisch rijden. Volgens mij is nederland daar nog niet helemaal klaar voor. Groengas is volgens mij ook niet op grote voorraad, bij Aardgas zakt Groningen nog verder de grond in waarbij de overheid daar iedereen ook in het ongewisse laat, En elektrisch is niet zo schoon want om elektriciteit op te wekken heb je centrales nodig die nu nog op kolen draaien, want de windmolenparken kunnen nog niet eens

Ton van Dalfsen|30.10.14|17:18

alle huishoudens van stroom voorzien. Erg milieuvriendelijk allemaal.

Rodney Barten|30.10.14|18:35

@ Ton: Het echte taxiwerk zoals jij omschrijft is maar een klein stukje van de taart, 70% van het overige taxiwerk is zwaar gesubsidieerd….door de grote bezuinigingen is het dus logisch dat er vele taxibedrijven omvallen

Gosse Kooistra|30.10.14|18:49

We kunnen er van uit gaan dat binnenkort ook bedrijven als Javo Tours en andere onder aannemers van Oenema failliet gaan.
Personeel bij Javo is ook al enige tijd niet betaald doordat Oenema geen geld aan hun heeft gegeven.

Ton van Dalfsen|30.10.14|23:50

@ Rodney, Mijn werk bestaat alleen maar uit het echte taxiwerk 100%. bedrijven, hotels, particulieren en noem maar op. Ik doe waar de andere bedrijven geen tijd voor hebben omdat ze allemaal geen tijd hebben door hun contractwerk. En zo zijn er meerdere bij mij in de buurt die het zelfde doen als ik.

Ed Teunissen|31.10.14|01:24

Meestal gaat het om op één paard te wedden, dat is een onderaanbesteding voor uitgeknepen prijzen, bij gebrek aan andere vervoersegmenten.

Ton van Dalfsen|31.10.14|09:31

Precies , op één paard wedden. Ik wed op meerdere paarden. Altijd kans op winst. Ik moet regelmatig werk uitbesteden en kan dat op de cruciale spits momenten niet aan die bedrijven kwijt die voor meer dan 70% contractwerk ( WMO , schoolvervoer enz. ) doen. Daar heb ik een club van goed geselecteerde ZZP-ers voor om mij heen.

Henk de Haan|04.11.14|06:49

Hier zien we het bekende domino effect, ook Javo Tours is bezig om te vallen, personeel zit in financiele problemen maar krijgt weinig of geen info over het hoe en wat.Op deze manier is werken echt niet leuk meer.Maar ja als je geen eigen financiele buffer hebt ga je eraan. Dus chauffeurs samen met je baas in overleg en desnoods maar omvallen krijg je tenminste op korte termijn geld van het UWV.

Ton van Dalfsen|05.11.14|07:20

Ergens klopt er iets niet bij Oenema, De transportpoot was al failliet verklaard. Nu dus ook de taxipoot , maar Talant moest betalen terwijl bij de ING Oenema al 350.000 in het rood stond. Neem aan dat Oenema een dagelijks kort lijntje met de huisbank had m.b.t. Talant en betalingen? In een eerdere berichtgeving op taxipro over Oenema berichte ik al dat het stonk. Lijkt ook voor een deel op mis-management ?

Henk de Haan|06.11.14|18:43

Geachte medewerkers en directie Javo Tours, Iets te snel met mijn oordeel, had eerst beter moeten informeren wat ik inmiddels heb gedaan.Maar gezien alle comotie rond het teloor gaan van Oenema is de consternatie GROOT. Ik weet nu dat er achter de schermen hard gewerkt word.Hopelijk behouden wij ons werk zodat we door kunnen gaan. Ik heb er alle vertrouwen in.Maar als je landelijk kijkt wat er allemaal gebeurd dan bekruipt je de angst wel om je werk kwijt te raken.