taxichauffeur, nacht

Nieuwe rij- en rusttijden voor taxichauffeurs overtreden wordt echt moeilijk

Taxichauffeurs hoeven straks niet meer een driedaagse cursus te volgen om de rij- en rusttijden goed te weten. Het ministerie van I&M heeft de regeling veranderd, die het flink eenvoudiger gaan maken. De nieuwe regels gaan in per 1 januari 2015. Belangrijkste verschil: als een zzp’er nu nog de rij- en rusttijden overtreedt, heeft hij het écht te bont gemaakt. 

“De regels voor zzp’ers worden simpel”, legt Jantine Vochteloo van KNV Taxi uit. “Je hebt straks een minimale pauze en een minimale dagelijkse en wekelijkse rust. Het maakt niet uit of iemand ‘s nachts werkt, of overdag, of op zondag. Verder komt de maximering rijtijd te vervallen.”

Arbeidsduur

Vanaf 1 januari geldt er een dagelijkse pauze van minimaal 15 minuten en een minimale dagelijkse en wekelijkse rust (respectievelijk 10 uur per dag en 72 uur in twee weken in blokken van 24 uur). Bovendien geldt voor werknemers een maximale arbeidsduur van gemiddeld 48 uur in 26 weken. Ben je straks als werkgever in staat om met je werknemers (via OR of PVT) tot afspraken te komen, dan geldt dit minimumpakket aan regels. Voor zzp’ers geldt het minimumpakket sowieso; zij zijn immers eigen baas.

Eigenlijk komt het erop neer dat zzp’ers straks moet kunnen slapen en eten. Verder mogen ze ieder uur van de dag werken. Af en toe een pauze en af en toe ook een vrije dag. “De ILT zal dit controleren”, vertelt Vochteloo. “Maar ik denk dat de nieuwe regels voor de meeste zzp’ers een behoorlijke versimpeling zijn. En zeker nu de BCT-verplichting is ingegaan, is het belangrijk dat mensen niet per ongeluk een overtreding begaan. Wij zijn van mening dat het makkelijker wordt voor de chauffeurs en dus ook makkelijker te registreren.”

Loondienstchauffeurs

Chauffeurs in loondienst kunnen dezelfde mogelijkheden krijgen als zzp’ers, maar dan alleen door middel van wederzijdse afspraken tussen werkgever en werknemer. “Beide partijen moeten daartoe toestemming geven. Die afspraken moeten ook vastgelegd worden”, legt Vochteloo uit, “Je maakt als werkgevers die afspraken met je OR en/of PVT, en voor bepalingen rondom nachtarbeid en werken op zondag is individuele instemming van de betreffende werknemer nodig.”

Als een werkgever en werknemer geen afspraken maken, geldt een basispakket regels. “ILT controleert op de minimale wettelijke regels (pauze, dagelijkse en wekelijkse rust, red). Sociaal Fonds Taxi controleert bij werkgevers of op bedrijfsniveau de wettelijke regels of de met OR/PVT gemaakte afspraken worden nagekomen.”

Nachtdiensten

Als er afspraken zijn tussen werknemer en werkgever, mag een ongelimiteerd aantal nachtdiensten gedraaid worden. Als die afspraken er niet zijn, gelden de huidige regels. Dus maximaal 52 nachtdiensten per 16 weken. Of 140 nachtdiensten per 52 weken. Of 38 nachturen per twee weken. En maximaal 39 zondagen per jaar. “Maar nogmaals, als er afspraken gemaakt worden tussen werkgever en werknemer dan gelden maximaal dezelfde regels als bij zzp’ers. Dus geen limiet”, benadrukt Vochteloo.

Wel geldt er voor werknemers een maximale arbeidstijd. Die geldt niet voor zzp’ers. Maakt een werkgever met werknemers een afspraak, dan geldt: gemiddelde arbeidstijd van 48 uur per 26 weken.

Cao Taxi

Vochteloo: ”In de huidige Cao taxi is afgesproken dat het SFT gaat controleren op de arbeids- en rusttijden van werknemers. KNV blijft staan voor die afspraak, maar verwacht niet dat er daar bovenop in de toekomstige Cao taxivervoer extra bepalingen gaan komen over dit onderwerp. We volgen gewoon de wet. Die zorgt ervoor dat mensen in loondienst voldoende beschermd zijn. Ook belangrijk om te vermelden is dat werknemers altijd mogen weigeren om tussen 0:00 en 6:00 uur te werken. Een werkgever mag dus nooit nachtdiensten verplicht stellen.”

Met de nieuwe rij- en rusttijden wordt het voor iedereen in de taxibranche eenvoudiger”, vindt Vochteloo. Bovendien hoeven taxichauffeurs niet meer bang te zijn voor een boete van de ILT. Want het wordt echt moeilijk om de wettelijke regels nu nog te overtreden. Zzp’ers hebben alle ruimte om te ondernemen. En werkgevers blijven nog altijd ervoor verantwoordelijk erop toe te zien dat de wettelijke arbeidstijden gelden voor hun werknemers.

Taxichauffeurs

KNV Taxi is blij met de nieuwe rij- en rusttijden voor taxichauffeurs, die met ingang van 1 januari 2015 van kracht zullen zijn. “Het heeft lang geduurd, maar eindelijk komt er een simpelere regeling”, vindt secretaris Hubert Andela.

“De oude regeling was gebaseerd op Europese regels, die voor touringcar en vrachtvervoer gelden. Dat vervoer gaat over veel langere afstanden. Taxi is local business. De regels waren veel te vergaand. Bovendien zijn de regels nu meer in lijn met die in de ons omringende landen.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

29 reacties op “Nieuwe rij- en rusttijden voor taxichauffeurs overtreden wordt echt moeilijk”

Danny Kastelijn|30.12.14|18:03

Dus ik mag dalijk op neer naar Parijs rijden, zonder pauze te hoeven houden? Zolang ik maar ergens een kwartiertje pauze hou in mijn dienst is het goed?

Rodney Barten|30.12.14|18:38

Als ik besluit om een korte werkdag te maken van laten we zeggen 2 uurtjes, ben ik dan ook verplicht om een minimale pauze te nemen van een kwartier?

Rodney Barten|30.12.14|18:41

Stel dat ik besluit om 2 weken lang elke dag 2 uur te weken, dan ben ik nog steeds 3x in overtreding.

Peter van Berkel|30.12.14|19:00

Je hebt pas recht op pauze als je dienst langer is dan 5.5 uur volgens cao /wet.

Jos Borsboom|30.12.14|19:05

Beste meneer Barten. blijf nou niet zoeken. wees blij dat ze eindelijk deze regels hebben opgesteld en dat het wordt geaccepteerd.

Rodney Barten|30.12.14|19:59

Beste Jos: Ik zoek niet, ik stel alleen een paar voorbeelden. Tevens vind ik het ronduit belachelijk dat we nog steeds een rijtijdenwet hebben, terwijl dit in de landen om ons heen niet zo is. Een zzp schilder of glazenwasser, een koerier of banketbakker hoeft toch ook geen 3x 24 uur rust te houden?

Bertus Bongers|30.12.14|20:09

72 uur rust per twee weken dat moet toch wel lukken ik lees hier nl niet dat dat aaneengesloten moet zijn :-)

Beste mensen
Dat betekent dat je 6 dagen per week mag werken en 14 uur per dag werken met een pauze van 15 min. En wekelijks rust tijd is 6 10 +24 =84 uur
Volgens mij zo moeilijk is dat niet

Yvonne Botterhuis|31.12.14|08:54

Jos Borsboom, ik lees een aantal feitelijke onjuistheden. Wij hebben samen met de ILT ‘Het Rij- en Rusttijden ABC’ geactualiseerd. Het zou zeker een aanrader zijn daar eens een kijkje te nemen. Het kan in ieder geval een heleboel boetes voorkomen. Groeten en tot ziens, Yvonne

Hudson Taxi|31.12.14|09:08

@ مصطفى البوحساني Je hebt gelijk, zo moeilijk is dat niet. De rijtijden geheel afschaffen door I&M is kennelijk wel moeilijk voor hen. Want die is er in de hele wereld niet en heeft ook geen aantoonbaar onderbouwd nut voor taxibedrijven.
Er is een arbeidstijden wet waar we het net als in de landen en beroepen om ons heen mee doen kunnen.
Het valt I&M en bonden zwaar om toe te geven dat al die bekeuringen voor verkeerde lulige streepjes in het werkboekje eigenlijk onzin is geweest.

Maiwand Ahadi|31.12.14|11:25

Mag je de dagelijkse rust ook splitsen of moet het aan een gesloten periode van 10 uur zijn?

Taxi Quaaden|31.12.14|13:03

Wordt inderdaad stuk makkelijker, maar voor de kleine zelfstandige in een landelijk gebied blijft het lastig. Gisteren mijn 45u rust moeten onderbreken voor een, achteraf, tevergeefs ritje. Ik was binnen 8 minuten weer thuis. Beetje zuur als dan de regels vol toegepast gaan worden….

Hudson Taxi|31.12.14|13:17

@ Yvonne.
Kun je onderbouwen waarom er een rijtijdenwet alleen in ons kleine landje verplicht is en kennelijk blijft?
Is deze onzin niet al veel te lang verplicht geweest.
Of is de BCT nog nuttelozer zonder deze wet? Is dat de reden?
Waarom kunnen taxichauffeurs niet vooraf een kijkje nemen in hetgeen “geactualiseerd” is en hun mening geven?
Het advies van; SEO aan I&M, Economisch Onderzoek Taxi 1998: Toekomst voor taxi, is wederom genegeerd? Waarom?
“Wij hebben samen met ilt” wie zijn wij?

Yvonne Botterhuis|31.12.14|13:22

‘Wij’ is mijn bedrijf ABC. Veel chauffeurs en bedrijven kennen mij omdat we online instructiemateriaal ontwikkelen voor chauffeurs. Zo krijgen zij eenduidige informatie. De Inspectie heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van deze cursus. Het is namelijk allemaal net wat minder simpel als dat het lijkt. Er is geen sprake meer van ‘rijtijd’ daar hoef je je dus geen zorgen over te maken.

Taxi Quaaden|31.12.14|17:32

Had het er net met een collega over dat het ook een beetje vreemd is dat we de wijzigingen via Taxipro moeten vernemen. Het zou het ministerie en ILT sieren als ze de taxi-ondernemers een mooie brief zouden sturen met daarin de wijzigingen. En dan in duidelijke en begrijpelijke taal uitgelegd. Vindt het een beetje raar dat er een cursus nodig zou moeten zijn om de rijtijdenwet te kunnen begrijpen…

Hudson Taxi|31.12.14|17:42

@ Yvonne.
Geen rijtijd meer? Krijgen we nu dan de werktijdenwet voor de taxi? Kun je wat duidelijker zijn.

Marco Mens|31.12.14|18:14

@Yvonne “”Wij”is mijn bedrijf ABC”.Zegt op zich niets. Want wie is “ABC”, welke autoriteit vertegenwoordigt “ABC” en ook roepen dat u feitelijke onjuistheden leest is mooi maar zegt niets. Als ik het stuk van de altijd heldere Bart Pals lees kom ik slechts enkele steken uit de nieuwe wetgeving tegen. Helaas is niet op te maken hoe de nieuwe wet nu exact is. Blijkbaar is het weer niet zo glashelder als we denken.
Simpele uitleg van wat de wetgever bedoeld is misschien “teveel gevraagd”

Yvonne Botterhuis|31.12.14|18:50

Marco, ik heb mij te houden aan de huisregels. Het is ongepast en ongewenst reclame te maken.Om die reden plaats ik dan ook geen link. Wij ontwikkelen internetcursussen t.b.v. een flink aantal taxibedrijven in Nederland. Tegenwoordig mag namelijk alles online i.p.v. fysiek. Vanwege de enorme doelgroep die we bereiken krijgen we veel medewerking. Het is altijd alleen uitleg in films i.p.v. met tekst. Dus ook de ILT heeft ingesproken. Soms is het dan net wat beter te volgen. Fijne jaarwisseling.

Ton van Dalfsen|31.12.14|19:11

@ Yvonne, Hmm, Dan heb je nu de huisregels volgens mij overtreden door te roepen wie je bent. Weg met de rijtijden/werktijden wet voor taxi. Daarin zijn wij heel duidelijk. Geen enkel ander land heeft dit. En niemand heeft nog kunnen aantonen dat het nodig is. Nederland zit in de EU , dus ook EU naleven. m.a.w. Andere landen geen rij/werktijden taxiwet wij dus ook niet

Rodney Barten|31.12.14|21:16

Volgens mij word de nieuwe rtw gepubliceerd in de staatscourant, deze zal dan waarschijnlijk wel goed uitgelegd worden..

Hudson Taxi|31.12.14|22:12

Jaja,” huisregels” heeft ieder bedrijf.
Bij ons bedrijf staat in de huisregels zuinig zijn en geen geld aan onzin verspillen. Dat lukt helaas niet met het I&M beleid van de afgelopen 15 jaar.
Hopende dat er in 2015 verbetering komt groet ik U.
Proost.

Marco Mens|01.01.15|13:32

Allereerst alle een Gezond, Gelukkig en Succesvol 2015.
@Ton @yvonne daar hebben we dus een overtreding van de “huisregels” welke sanctie heeft dit ;)), toch raar dat u al een cursus met medewerking van ILT heeft.@Taxiquaaden moet het met u eens zijn dat het ronduit belachelijk is om iets simpels als de rtw in een cursus uitgelegd te moeten krijgen, om ze te begrijpen cq toe te kunnen passen. @ Rodney Vast wel. zodat niet voor in werkingtreding moeten? We worden toch geacht de wet te kennen.

Bart Pals|02.01.15|09:30

Beste lezers, de beste wensen voor het nieuwe jaar. Ik heb inmiddels het artikel in de Staatscourant gevonden met de exacte nieuwe regels.

Hier is alle informatie te vinden: http://www.taxipro.nl/geen-categorie/2015/01/02/bekijk-de-nieuwe-rij-en-rusttijden-voor-taxichauffeurs/

Ivonne Siezenga|08.01.15|20:57

@Marco Als het allemaal zo simpel is, waarom worden er dan nog zoveel vragen gesteld? Ik weet uit eigen ervaring dat de cursussen van @Yvonne zeer verhelderend zijn. Geen reclame maar feit :)

Taxi Quaaden|09.01.15|10:20

@Ivonne Siezenga, het zou inderdaad zo simpel moeten zijn dat er geen cursus nodig was…. Ik gun Yvonne veel succes met haar cursussen, maar een regeling moet zo helder en duidelijk zijn, dat ik het mezelf en mijn personeel kan uitleggen. Ben nog steeds aan het wachten op de brief van Mansveld, of wordt ik geacht als burger en ondernemer iedere dag de Staatscourant door te pluizen of er iets gewijzigd is waar ik wellicht rekening mee zou moeten houden…

Rex Urban|20.01.15|22:40

Toekomst voor de taxi – SEO Economisch Onderzoek.
Leest U allen dit inmiddels 7 jaar oude rapport eens.
Blz, 3.5. behandeld de rijtijden.
Iemand die na het lezen hiervan van mening is dat er rijtijden voor taxichauffeurs noodzakelijk zijn mag het uitleggen.
Weg ermee, en …. de cursus is overbodig.
Heerlijk, dereguleren .

Kor Aalders|09.04.16|16:00

hallo,mijn vraag gaat over de rij en rustijden wet.
ik werk bij mijn werkgever van 7:30 tot 9:00 en dan in de middag om 15:15 tor 17:00 uur.
als ik mijn rusttijden zou bereken klopt het dan dat ik alleen kan werken van 7:30 tot 21:30,en dan zou mijn rust precies 10 uur zijn?wordt een beetje moeilijk om dan een nachtrit door de week te doen,het rust van 72 uur begrijp ik.ben wel zzp er

Jantje Kah-ensing|29.06.16|17:15

ik heb een vraag mag je 11 dagen aan een gesloten taxi rijden?

Joke Van de Laar|23.02.17|00:50

ik heb een vraag ik moest om 18.00 uur beginnen tot 12.00 uur. krijg ik om half 12 30 minuten pauze
daarna tanken sluiten moet ik dan die pauze nemen of niet volgens de centralist wel
ik heb aan een stuk gereden van 18.00 tot half 12 zonder te naar de wc te gaan of ff een koppie te nemen dus ik was razend

Nieuwe rij- en rusttijden voor taxichauffeurs overtreden wordt echt moeilijk | TaxiPro
taxichauffeur, nacht

Nieuwe rij- en rusttijden voor taxichauffeurs overtreden wordt echt moeilijk

Taxichauffeurs hoeven straks niet meer een driedaagse cursus te volgen om de rij- en rusttijden goed te weten. Het ministerie van I&M heeft de regeling veranderd, die het flink eenvoudiger gaan maken. De nieuwe regels gaan in per 1 januari 2015. Belangrijkste verschil: als een zzp’er nu nog de rij- en rusttijden overtreedt, heeft hij het écht te bont gemaakt. 

“De regels voor zzp’ers worden simpel”, legt Jantine Vochteloo van KNV Taxi uit. “Je hebt straks een minimale pauze en een minimale dagelijkse en wekelijkse rust. Het maakt niet uit of iemand ‘s nachts werkt, of overdag, of op zondag. Verder komt de maximering rijtijd te vervallen.”

Arbeidsduur

Vanaf 1 januari geldt er een dagelijkse pauze van minimaal 15 minuten en een minimale dagelijkse en wekelijkse rust (respectievelijk 10 uur per dag en 72 uur in twee weken in blokken van 24 uur). Bovendien geldt voor werknemers een maximale arbeidsduur van gemiddeld 48 uur in 26 weken. Ben je straks als werkgever in staat om met je werknemers (via OR of PVT) tot afspraken te komen, dan geldt dit minimumpakket aan regels. Voor zzp’ers geldt het minimumpakket sowieso; zij zijn immers eigen baas.

Eigenlijk komt het erop neer dat zzp’ers straks moet kunnen slapen en eten. Verder mogen ze ieder uur van de dag werken. Af en toe een pauze en af en toe ook een vrije dag. “De ILT zal dit controleren”, vertelt Vochteloo. “Maar ik denk dat de nieuwe regels voor de meeste zzp’ers een behoorlijke versimpeling zijn. En zeker nu de BCT-verplichting is ingegaan, is het belangrijk dat mensen niet per ongeluk een overtreding begaan. Wij zijn van mening dat het makkelijker wordt voor de chauffeurs en dus ook makkelijker te registreren.”

Loondienstchauffeurs

Chauffeurs in loondienst kunnen dezelfde mogelijkheden krijgen als zzp’ers, maar dan alleen door middel van wederzijdse afspraken tussen werkgever en werknemer. “Beide partijen moeten daartoe toestemming geven. Die afspraken moeten ook vastgelegd worden”, legt Vochteloo uit, “Je maakt als werkgevers die afspraken met je OR en/of PVT, en voor bepalingen rondom nachtarbeid en werken op zondag is individuele instemming van de betreffende werknemer nodig.”

Als een werkgever en werknemer geen afspraken maken, geldt een basispakket regels. “ILT controleert op de minimale wettelijke regels (pauze, dagelijkse en wekelijkse rust, red). Sociaal Fonds Taxi controleert bij werkgevers of op bedrijfsniveau de wettelijke regels of de met OR/PVT gemaakte afspraken worden nagekomen.”

Nachtdiensten

Als er afspraken zijn tussen werknemer en werkgever, mag een ongelimiteerd aantal nachtdiensten gedraaid worden. Als die afspraken er niet zijn, gelden de huidige regels. Dus maximaal 52 nachtdiensten per 16 weken. Of 140 nachtdiensten per 52 weken. Of 38 nachturen per twee weken. En maximaal 39 zondagen per jaar. “Maar nogmaals, als er afspraken gemaakt worden tussen werkgever en werknemer dan gelden maximaal dezelfde regels als bij zzp’ers. Dus geen limiet”, benadrukt Vochteloo.

Wel geldt er voor werknemers een maximale arbeidstijd. Die geldt niet voor zzp’ers. Maakt een werkgever met werknemers een afspraak, dan geldt: gemiddelde arbeidstijd van 48 uur per 26 weken.

Cao Taxi

Vochteloo: ”In de huidige Cao taxi is afgesproken dat het SFT gaat controleren op de arbeids- en rusttijden van werknemers. KNV blijft staan voor die afspraak, maar verwacht niet dat er daar bovenop in de toekomstige Cao taxivervoer extra bepalingen gaan komen over dit onderwerp. We volgen gewoon de wet. Die zorgt ervoor dat mensen in loondienst voldoende beschermd zijn. Ook belangrijk om te vermelden is dat werknemers altijd mogen weigeren om tussen 0:00 en 6:00 uur te werken. Een werkgever mag dus nooit nachtdiensten verplicht stellen.”

Met de nieuwe rij- en rusttijden wordt het voor iedereen in de taxibranche eenvoudiger”, vindt Vochteloo. Bovendien hoeven taxichauffeurs niet meer bang te zijn voor een boete van de ILT. Want het wordt echt moeilijk om de wettelijke regels nu nog te overtreden. Zzp’ers hebben alle ruimte om te ondernemen. En werkgevers blijven nog altijd ervoor verantwoordelijk erop toe te zien dat de wettelijke arbeidstijden gelden voor hun werknemers.

Taxichauffeurs

KNV Taxi is blij met de nieuwe rij- en rusttijden voor taxichauffeurs, die met ingang van 1 januari 2015 van kracht zullen zijn. “Het heeft lang geduurd, maar eindelijk komt er een simpelere regeling”, vindt secretaris Hubert Andela.

“De oude regeling was gebaseerd op Europese regels, die voor touringcar en vrachtvervoer gelden. Dat vervoer gaat over veel langere afstanden. Taxi is local business. De regels waren veel te vergaand. Bovendien zijn de regels nu meer in lijn met die in de ons omringende landen.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

29 reacties op “Nieuwe rij- en rusttijden voor taxichauffeurs overtreden wordt echt moeilijk”

Danny Kastelijn|30.12.14|18:03

Dus ik mag dalijk op neer naar Parijs rijden, zonder pauze te hoeven houden? Zolang ik maar ergens een kwartiertje pauze hou in mijn dienst is het goed?

Rodney Barten|30.12.14|18:38

Als ik besluit om een korte werkdag te maken van laten we zeggen 2 uurtjes, ben ik dan ook verplicht om een minimale pauze te nemen van een kwartier?

Rodney Barten|30.12.14|18:41

Stel dat ik besluit om 2 weken lang elke dag 2 uur te weken, dan ben ik nog steeds 3x in overtreding.

Peter van Berkel|30.12.14|19:00

Je hebt pas recht op pauze als je dienst langer is dan 5.5 uur volgens cao /wet.

Jos Borsboom|30.12.14|19:05

Beste meneer Barten. blijf nou niet zoeken. wees blij dat ze eindelijk deze regels hebben opgesteld en dat het wordt geaccepteerd.

Rodney Barten|30.12.14|19:59

Beste Jos: Ik zoek niet, ik stel alleen een paar voorbeelden. Tevens vind ik het ronduit belachelijk dat we nog steeds een rijtijdenwet hebben, terwijl dit in de landen om ons heen niet zo is. Een zzp schilder of glazenwasser, een koerier of banketbakker hoeft toch ook geen 3x 24 uur rust te houden?

Bertus Bongers|30.12.14|20:09

72 uur rust per twee weken dat moet toch wel lukken ik lees hier nl niet dat dat aaneengesloten moet zijn :-)

Beste mensen
Dat betekent dat je 6 dagen per week mag werken en 14 uur per dag werken met een pauze van 15 min. En wekelijks rust tijd is 6 10 +24 =84 uur
Volgens mij zo moeilijk is dat niet

Yvonne Botterhuis|31.12.14|08:54

Jos Borsboom, ik lees een aantal feitelijke onjuistheden. Wij hebben samen met de ILT ‘Het Rij- en Rusttijden ABC’ geactualiseerd. Het zou zeker een aanrader zijn daar eens een kijkje te nemen. Het kan in ieder geval een heleboel boetes voorkomen. Groeten en tot ziens, Yvonne

Hudson Taxi|31.12.14|09:08

@ مصطفى البوحساني Je hebt gelijk, zo moeilijk is dat niet. De rijtijden geheel afschaffen door I&M is kennelijk wel moeilijk voor hen. Want die is er in de hele wereld niet en heeft ook geen aantoonbaar onderbouwd nut voor taxibedrijven.
Er is een arbeidstijden wet waar we het net als in de landen en beroepen om ons heen mee doen kunnen.
Het valt I&M en bonden zwaar om toe te geven dat al die bekeuringen voor verkeerde lulige streepjes in het werkboekje eigenlijk onzin is geweest.

Maiwand Ahadi|31.12.14|11:25

Mag je de dagelijkse rust ook splitsen of moet het aan een gesloten periode van 10 uur zijn?

Taxi Quaaden|31.12.14|13:03

Wordt inderdaad stuk makkelijker, maar voor de kleine zelfstandige in een landelijk gebied blijft het lastig. Gisteren mijn 45u rust moeten onderbreken voor een, achteraf, tevergeefs ritje. Ik was binnen 8 minuten weer thuis. Beetje zuur als dan de regels vol toegepast gaan worden….

Hudson Taxi|31.12.14|13:17

@ Yvonne.
Kun je onderbouwen waarom er een rijtijdenwet alleen in ons kleine landje verplicht is en kennelijk blijft?
Is deze onzin niet al veel te lang verplicht geweest.
Of is de BCT nog nuttelozer zonder deze wet? Is dat de reden?
Waarom kunnen taxichauffeurs niet vooraf een kijkje nemen in hetgeen “geactualiseerd” is en hun mening geven?
Het advies van; SEO aan I&M, Economisch Onderzoek Taxi 1998: Toekomst voor taxi, is wederom genegeerd? Waarom?
“Wij hebben samen met ilt” wie zijn wij?

Yvonne Botterhuis|31.12.14|13:22

‘Wij’ is mijn bedrijf ABC. Veel chauffeurs en bedrijven kennen mij omdat we online instructiemateriaal ontwikkelen voor chauffeurs. Zo krijgen zij eenduidige informatie. De Inspectie heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van deze cursus. Het is namelijk allemaal net wat minder simpel als dat het lijkt. Er is geen sprake meer van ‘rijtijd’ daar hoef je je dus geen zorgen over te maken.

Taxi Quaaden|31.12.14|17:32

Had het er net met een collega over dat het ook een beetje vreemd is dat we de wijzigingen via Taxipro moeten vernemen. Het zou het ministerie en ILT sieren als ze de taxi-ondernemers een mooie brief zouden sturen met daarin de wijzigingen. En dan in duidelijke en begrijpelijke taal uitgelegd. Vindt het een beetje raar dat er een cursus nodig zou moeten zijn om de rijtijdenwet te kunnen begrijpen…

Hudson Taxi|31.12.14|17:42

@ Yvonne.
Geen rijtijd meer? Krijgen we nu dan de werktijdenwet voor de taxi? Kun je wat duidelijker zijn.

Marco Mens|31.12.14|18:14

@Yvonne “”Wij”is mijn bedrijf ABC”.Zegt op zich niets. Want wie is “ABC”, welke autoriteit vertegenwoordigt “ABC” en ook roepen dat u feitelijke onjuistheden leest is mooi maar zegt niets. Als ik het stuk van de altijd heldere Bart Pals lees kom ik slechts enkele steken uit de nieuwe wetgeving tegen. Helaas is niet op te maken hoe de nieuwe wet nu exact is. Blijkbaar is het weer niet zo glashelder als we denken.
Simpele uitleg van wat de wetgever bedoeld is misschien “teveel gevraagd”

Yvonne Botterhuis|31.12.14|18:50

Marco, ik heb mij te houden aan de huisregels. Het is ongepast en ongewenst reclame te maken.Om die reden plaats ik dan ook geen link. Wij ontwikkelen internetcursussen t.b.v. een flink aantal taxibedrijven in Nederland. Tegenwoordig mag namelijk alles online i.p.v. fysiek. Vanwege de enorme doelgroep die we bereiken krijgen we veel medewerking. Het is altijd alleen uitleg in films i.p.v. met tekst. Dus ook de ILT heeft ingesproken. Soms is het dan net wat beter te volgen. Fijne jaarwisseling.

Ton van Dalfsen|31.12.14|19:11

@ Yvonne, Hmm, Dan heb je nu de huisregels volgens mij overtreden door te roepen wie je bent. Weg met de rijtijden/werktijden wet voor taxi. Daarin zijn wij heel duidelijk. Geen enkel ander land heeft dit. En niemand heeft nog kunnen aantonen dat het nodig is. Nederland zit in de EU , dus ook EU naleven. m.a.w. Andere landen geen rij/werktijden taxiwet wij dus ook niet

Rodney Barten|31.12.14|21:16

Volgens mij word de nieuwe rtw gepubliceerd in de staatscourant, deze zal dan waarschijnlijk wel goed uitgelegd worden..

Hudson Taxi|31.12.14|22:12

Jaja,” huisregels” heeft ieder bedrijf.
Bij ons bedrijf staat in de huisregels zuinig zijn en geen geld aan onzin verspillen. Dat lukt helaas niet met het I&M beleid van de afgelopen 15 jaar.
Hopende dat er in 2015 verbetering komt groet ik U.
Proost.

Marco Mens|01.01.15|13:32

Allereerst alle een Gezond, Gelukkig en Succesvol 2015.
@Ton @yvonne daar hebben we dus een overtreding van de “huisregels” welke sanctie heeft dit ;)), toch raar dat u al een cursus met medewerking van ILT heeft.@Taxiquaaden moet het met u eens zijn dat het ronduit belachelijk is om iets simpels als de rtw in een cursus uitgelegd te moeten krijgen, om ze te begrijpen cq toe te kunnen passen. @ Rodney Vast wel. zodat niet voor in werkingtreding moeten? We worden toch geacht de wet te kennen.

Bart Pals|02.01.15|09:30

Beste lezers, de beste wensen voor het nieuwe jaar. Ik heb inmiddels het artikel in de Staatscourant gevonden met de exacte nieuwe regels.

Hier is alle informatie te vinden: http://www.taxipro.nl/geen-categorie/2015/01/02/bekijk-de-nieuwe-rij-en-rusttijden-voor-taxichauffeurs/

Ivonne Siezenga|08.01.15|20:57

@Marco Als het allemaal zo simpel is, waarom worden er dan nog zoveel vragen gesteld? Ik weet uit eigen ervaring dat de cursussen van @Yvonne zeer verhelderend zijn. Geen reclame maar feit :)

Taxi Quaaden|09.01.15|10:20

@Ivonne Siezenga, het zou inderdaad zo simpel moeten zijn dat er geen cursus nodig was…. Ik gun Yvonne veel succes met haar cursussen, maar een regeling moet zo helder en duidelijk zijn, dat ik het mezelf en mijn personeel kan uitleggen. Ben nog steeds aan het wachten op de brief van Mansveld, of wordt ik geacht als burger en ondernemer iedere dag de Staatscourant door te pluizen of er iets gewijzigd is waar ik wellicht rekening mee zou moeten houden…

Rex Urban|20.01.15|22:40

Toekomst voor de taxi – SEO Economisch Onderzoek.
Leest U allen dit inmiddels 7 jaar oude rapport eens.
Blz, 3.5. behandeld de rijtijden.
Iemand die na het lezen hiervan van mening is dat er rijtijden voor taxichauffeurs noodzakelijk zijn mag het uitleggen.
Weg ermee, en …. de cursus is overbodig.
Heerlijk, dereguleren .

Kor Aalders|09.04.16|16:00

hallo,mijn vraag gaat over de rij en rustijden wet.
ik werk bij mijn werkgever van 7:30 tot 9:00 en dan in de middag om 15:15 tor 17:00 uur.
als ik mijn rusttijden zou bereken klopt het dan dat ik alleen kan werken van 7:30 tot 21:30,en dan zou mijn rust precies 10 uur zijn?wordt een beetje moeilijk om dan een nachtrit door de week te doen,het rust van 72 uur begrijp ik.ben wel zzp er

Jantje Kah-ensing|29.06.16|17:15

ik heb een vraag mag je 11 dagen aan een gesloten taxi rijden?

Joke Van de Laar|23.02.17|00:50

ik heb een vraag ik moest om 18.00 uur beginnen tot 12.00 uur. krijg ik om half 12 30 minuten pauze
daarna tanken sluiten moet ik dan die pauze nemen of niet volgens de centralist wel
ik heb aan een stuk gereden van 18.00 tot half 12 zonder te naar de wc te gaan of ff een koppie te nemen dus ik was razend