Taxitronic, BCT, One, Boordcomputer Taxi

Geen nieuwe typegoedkeuring nodig voor Taxitronic BCT

Er is geen nieuwe typegoedkeuring nodig voor de Taxitronic BCT. Dat meldt staatssecretaris Wilma Mansveld aan de Tweede Kamer. Dat komt omdat Taxitronic is doorgestart als Neone Nederland BV en de certificering op naam stond van Chess Wise BV.

Onlangs gingen zowel Taxitronic als Neone failliet. Omdat het doorgestarte Quipment (Qtwee) 8 maanden na het faillissement nog altijd niet over een nieuwe typegoedkeuring beschikt en Taxamatic ook failliet is, was er nog maar één BCT-leverancier (Cabman) beschikbaar.

Taxi-ondernemers

De vele faillissementen zouden betekenen dat taxi-ondernemers geen keus meer zouden hebben in wie de leverancier zou zijn van het door de overheid verplicht gestelde apparaat. Maar vanwege de doorstart heeft de taxi-ondernemer op dit moment weer keuze uit twee aanbieders.

“Inmiddels is bekend gemaakt dat de handelsactiviteiten en bedrijfsnamen van Taxitronic en Neone zijn overgenomen door Neone Nederland BV. Dat betekent dat Neone Nederland de service en levering van BCT en software voor de klanten van Taxitronic weer gaat opstarten”, schrijft Mansveld in de brief.

Typegoedkeuring

“Chess Wise BV, het bedrijf dat certificaathouder was voor de BCT van Taxitronic, is buiten het faillissement gebleven. Er is dan ook geen nieuwe typegoedkeuring nodig”, bevestigt de staatssecretaris.

Taxitronic startte onlangs door onder de naam Neone Nederland BV. De curator heeft daartoe overeenstemming bereikt met Rob en Meta Doodkorte, de oud-eigenaren van Taxitronic. Zij hebben zowel de handelsnamen als de bedrijfsactiviteiten van Taxitronic BV en Neone BV overgenomen.

Qtwee

Overigens laat Qtwee weten dat het bedrijf nog wel oude voorraden mag verkopen van apparaten die zijn geproduceerd vóór het faillissement van Quipment. “De certificering geldt alleen voor het produceren van nieuwe apparaten”, zegt directeur Olof Dieckhaus. “We leveren op dit moment nog steeds BCT’s aan taxibedrijven.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

14 reacties op “Geen nieuwe typegoedkeuring nodig voor Taxitronic BCT”

Tjerk Vinckx|04.03.15|22:50

Het is van de -zotte- dat je gedwongen wordt om zaken te doen met zogenaamde PLOF BV.
Laat de boel maar klappen, financiële puinhoop achter laten en weer vrolijk verder rotzooien.

Jorg|04.03.15|23:37

De spijker op z’n kop Tjerk.

Taxi Volendam|05.03.15|09:46

Wilma Mansveld weet waarschijnlijk niet wat een gecertificeerde BCT wettelijk precies betekend en hoe fabrikanten / RDW er mee om dienen te gaan.
Bovendien deugen de bct’s geen van allen, ondanks het typekeur.
Wat is de waarde van het typekeur voor deze bct mislukking.
De Fyra was ook type gekeurd alleen rijdt die niet meer ons land ???
Of de plof B.V. jou bct in orde gaat maken zodat die wel kan gaan voldoen aan zijn doelstellingen, op hun kosten dan wel,is totaal onduidelijk / of onmogelijk.

Johan Zevenbergen|05.03.15|20:49

@taxi Volendam
Lees net dat mansveld dat up date tje door de lucht gaat betalen uit het bct potje aan de software ontwikkelaars
En graag wil weten wat er met de rest van het potje moet gebeuren.
Zie onder knopje straattaxi
Whaaaaaaaaa

Taxi Volendam|06.03.15|11:56

@ Johan.
Upaten door de lucht wat mansveld schrijft, daar heb ik reeds op gereageerd.
Nogmaals dan, De meeste bct’s zijn niet geschikt om “online” te updaten doordat die voorziening niet in de standaard bct zit.
Dan zul je een nieuwe moeten aanschaffen.
Dan wel een deugdelijke bct die kan voldoen aan de uitganspunten.
Die moet echter nog ontwikkeld worden.
Wie zal dit betalen??

Peter Walgreen|06.03.15|21:55

Zit dat wel in mijn Cabman? Ineens kreeg ik vorige week bericht dat ik € 9.95 per maand moet gaan betalen met terugwerkende kracht!

Rodney Barten|07.03.15|13:16

@ Peter: Waarvoor moet u betalen? Ik heb de BCT van Taxitronic, daarvoor KAN je een abo afsluiten om de gedecodeerde gegevens te ontsleutelen…dit is echter niet verplicht om dat te doen.

Johan Zevenbergen|08.03.15|14:09

@volendam
Vroeg mij af of er al iemand is, of is geweest van bijv de overkoepelende organisatie die alle problemen met en rond de bct in kaart heeft gebracht.
Krijg nm de indruk dat er steeds maar 1 detail word uitgelicht.

Taxi Volendam|08.03.15|18:09

Voor je eigen gegevens uit je eigen BCT een abo afsluiten.
Ben je dan wel goed bezig?
Is dat niet een beetje dom ?

Taxi Volendam|11.03.15|16:00

Rechtbank Den Haag: Bewaarplicht data gegevens per direct van tafel !
Europees Hof vernietigt deze bewaarplicht reeds in 2014.
Hiervoor zal Uw bct “enkelband” aangepast dienen te worden.
Na aanpassing zal de bct wederom gecertificeerd moeten worden.
@Johan,
De mensen die problemen zagen in de de huidige BCT zijn uit het overleg gezet in 1998 door destijds: I.V.W. K.N.V. en de fabrikanten.
Daar weten Jan Zaaier van K.N.V, Jan Hofsteenge I.V.W, fabrikanten alles van. 1 of 1000 detail’s ????

Paul Dijkhuizen|12.03.15|13:59

Het BCT Project komt steeds meer op losse schroeven te staan, achteraf betalen voor een abonnement?? Het lijkt mij verstandig om nu even helemaal niks te betalen. Zolang er geen duidelijkheid is over de toekomst van de BCT is het allemaal geld in een hele diepe put gooien. (zou Cabman soms in financiële moeilijkheden zitten?) Dit is een noodgreep,alles om er maar voor te zorgen dat er (op papier) meerdere aanbieders blijven.

Tjerk Vinckx|12.03.15|19:32

Nog één keer dan:
Op 8 april 2014 heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie een uitspraak gedaan ten aanzien van de opslag van data door de overheid, het z.g -recht op privacy-
De Nederlands overheid wilde hier niet in meegaan.
Op 11 maart 2015 heeft de Rechtbank Den Haag de volgende uitspraak gedaan:
De rechter heeft een einde gemaakt aan het verplicht bewaren van communicatiegegevens van iedereen, inclusief niet-verdachte burgers. Het belang van privacy weegt terecht zwaarder. DAG BCT !!

Tjerk Vinckx|12.03.15|19:56

Okay, ik kan het niet laten:
Op 8-12-2014 was er een Kamerdebat over de verspilling aan ict projecten door de overheid, geschat 5 miljard, uw belastingcenten!!
-Bij wanprestatie mag je niet meer meedoen-stelt PvdA kamerlid Oosenburg.Haar VVD collega Van der Linde wil ook een ander aanbestedingssysteem waarin eerdere prestaties meewegen. Wanneer in de aanloop en tijdens een project twee keer failliet gaat denk ik dat je je BCT kruid hebt verschoten !!!!

Johan Zevenbergen|20.03.15|15:09

Is er al een up date over de gevolgen van dit besluit??????

Geen nieuwe typegoedkeuring nodig voor Taxitronic BCT | TaxiPro
Taxitronic, BCT, One, Boordcomputer Taxi

Geen nieuwe typegoedkeuring nodig voor Taxitronic BCT

Er is geen nieuwe typegoedkeuring nodig voor de Taxitronic BCT. Dat meldt staatssecretaris Wilma Mansveld aan de Tweede Kamer. Dat komt omdat Taxitronic is doorgestart als Neone Nederland BV en de certificering op naam stond van Chess Wise BV.

Onlangs gingen zowel Taxitronic als Neone failliet. Omdat het doorgestarte Quipment (Qtwee) 8 maanden na het faillissement nog altijd niet over een nieuwe typegoedkeuring beschikt en Taxamatic ook failliet is, was er nog maar één BCT-leverancier (Cabman) beschikbaar.

Taxi-ondernemers

De vele faillissementen zouden betekenen dat taxi-ondernemers geen keus meer zouden hebben in wie de leverancier zou zijn van het door de overheid verplicht gestelde apparaat. Maar vanwege de doorstart heeft de taxi-ondernemer op dit moment weer keuze uit twee aanbieders.

“Inmiddels is bekend gemaakt dat de handelsactiviteiten en bedrijfsnamen van Taxitronic en Neone zijn overgenomen door Neone Nederland BV. Dat betekent dat Neone Nederland de service en levering van BCT en software voor de klanten van Taxitronic weer gaat opstarten”, schrijft Mansveld in de brief.

Typegoedkeuring

“Chess Wise BV, het bedrijf dat certificaathouder was voor de BCT van Taxitronic, is buiten het faillissement gebleven. Er is dan ook geen nieuwe typegoedkeuring nodig”, bevestigt de staatssecretaris.

Taxitronic startte onlangs door onder de naam Neone Nederland BV. De curator heeft daartoe overeenstemming bereikt met Rob en Meta Doodkorte, de oud-eigenaren van Taxitronic. Zij hebben zowel de handelsnamen als de bedrijfsactiviteiten van Taxitronic BV en Neone BV overgenomen.

Qtwee

Overigens laat Qtwee weten dat het bedrijf nog wel oude voorraden mag verkopen van apparaten die zijn geproduceerd vóór het faillissement van Quipment. “De certificering geldt alleen voor het produceren van nieuwe apparaten”, zegt directeur Olof Dieckhaus. “We leveren op dit moment nog steeds BCT’s aan taxibedrijven.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

14 reacties op “Geen nieuwe typegoedkeuring nodig voor Taxitronic BCT”

Tjerk Vinckx|04.03.15|22:50

Het is van de -zotte- dat je gedwongen wordt om zaken te doen met zogenaamde PLOF BV.
Laat de boel maar klappen, financiële puinhoop achter laten en weer vrolijk verder rotzooien.

Jorg|04.03.15|23:37

De spijker op z’n kop Tjerk.

Taxi Volendam|05.03.15|09:46

Wilma Mansveld weet waarschijnlijk niet wat een gecertificeerde BCT wettelijk precies betekend en hoe fabrikanten / RDW er mee om dienen te gaan.
Bovendien deugen de bct’s geen van allen, ondanks het typekeur.
Wat is de waarde van het typekeur voor deze bct mislukking.
De Fyra was ook type gekeurd alleen rijdt die niet meer ons land ???
Of de plof B.V. jou bct in orde gaat maken zodat die wel kan gaan voldoen aan zijn doelstellingen, op hun kosten dan wel,is totaal onduidelijk / of onmogelijk.

Johan Zevenbergen|05.03.15|20:49

@taxi Volendam
Lees net dat mansveld dat up date tje door de lucht gaat betalen uit het bct potje aan de software ontwikkelaars
En graag wil weten wat er met de rest van het potje moet gebeuren.
Zie onder knopje straattaxi
Whaaaaaaaaa

Taxi Volendam|06.03.15|11:56

@ Johan.
Upaten door de lucht wat mansveld schrijft, daar heb ik reeds op gereageerd.
Nogmaals dan, De meeste bct’s zijn niet geschikt om “online” te updaten doordat die voorziening niet in de standaard bct zit.
Dan zul je een nieuwe moeten aanschaffen.
Dan wel een deugdelijke bct die kan voldoen aan de uitganspunten.
Die moet echter nog ontwikkeld worden.
Wie zal dit betalen??

Peter Walgreen|06.03.15|21:55

Zit dat wel in mijn Cabman? Ineens kreeg ik vorige week bericht dat ik € 9.95 per maand moet gaan betalen met terugwerkende kracht!

Rodney Barten|07.03.15|13:16

@ Peter: Waarvoor moet u betalen? Ik heb de BCT van Taxitronic, daarvoor KAN je een abo afsluiten om de gedecodeerde gegevens te ontsleutelen…dit is echter niet verplicht om dat te doen.

Johan Zevenbergen|08.03.15|14:09

@volendam
Vroeg mij af of er al iemand is, of is geweest van bijv de overkoepelende organisatie die alle problemen met en rond de bct in kaart heeft gebracht.
Krijg nm de indruk dat er steeds maar 1 detail word uitgelicht.

Taxi Volendam|08.03.15|18:09

Voor je eigen gegevens uit je eigen BCT een abo afsluiten.
Ben je dan wel goed bezig?
Is dat niet een beetje dom ?

Taxi Volendam|11.03.15|16:00

Rechtbank Den Haag: Bewaarplicht data gegevens per direct van tafel !
Europees Hof vernietigt deze bewaarplicht reeds in 2014.
Hiervoor zal Uw bct “enkelband” aangepast dienen te worden.
Na aanpassing zal de bct wederom gecertificeerd moeten worden.
@Johan,
De mensen die problemen zagen in de de huidige BCT zijn uit het overleg gezet in 1998 door destijds: I.V.W. K.N.V. en de fabrikanten.
Daar weten Jan Zaaier van K.N.V, Jan Hofsteenge I.V.W, fabrikanten alles van. 1 of 1000 detail’s ????

Paul Dijkhuizen|12.03.15|13:59

Het BCT Project komt steeds meer op losse schroeven te staan, achteraf betalen voor een abonnement?? Het lijkt mij verstandig om nu even helemaal niks te betalen. Zolang er geen duidelijkheid is over de toekomst van de BCT is het allemaal geld in een hele diepe put gooien. (zou Cabman soms in financiële moeilijkheden zitten?) Dit is een noodgreep,alles om er maar voor te zorgen dat er (op papier) meerdere aanbieders blijven.

Tjerk Vinckx|12.03.15|19:32

Nog één keer dan:
Op 8 april 2014 heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie een uitspraak gedaan ten aanzien van de opslag van data door de overheid, het z.g -recht op privacy-
De Nederlands overheid wilde hier niet in meegaan.
Op 11 maart 2015 heeft de Rechtbank Den Haag de volgende uitspraak gedaan:
De rechter heeft een einde gemaakt aan het verplicht bewaren van communicatiegegevens van iedereen, inclusief niet-verdachte burgers. Het belang van privacy weegt terecht zwaarder. DAG BCT !!

Tjerk Vinckx|12.03.15|19:56

Okay, ik kan het niet laten:
Op 8-12-2014 was er een Kamerdebat over de verspilling aan ict projecten door de overheid, geschat 5 miljard, uw belastingcenten!!
-Bij wanprestatie mag je niet meer meedoen-stelt PvdA kamerlid Oosenburg.Haar VVD collega Van der Linde wil ook een ander aanbestedingssysteem waarin eerdere prestaties meewegen. Wanneer in de aanloop en tijdens een project twee keer failliet gaat denk ik dat je je BCT kruid hebt verschoten !!!!

Johan Zevenbergen|20.03.15|15:09

Is er al een up date over de gevolgen van dit besluit??????