taxichauffeur

Ontslag taxichauffeur terwijl er gewoon werk is: kan dat?

Een taxibedrijf wil een 63-jarige taxichauffeur ontslaan. Reden: het werk loopt terug, het bedrijf draait al anderhalf jaar met verlies. Een ontslag om ‘bedrijfseconomische redenen’, zoals dat zo mooi heet. De chauffeur mag wel blijven, maar dan als oproepkracht. Kan dat zomaar? Nee dus. In dit blog vertelt rechtshulpverlener Wendy van der Heiden van CNV Vakmensen waarom.

De taxichauffeur is lid bij CNV Vakmensen. Hij vroeg ons om advies en zo kreeg ik als rechtshulpverlener met deze ontslagzaak te maken. Die kwestie liep uiteindelijk goed af voor de taxichauffeur. In dit geval waren er zelfs twee redenen waarom de ontslagaanvraag de prullenbak in kon.

Van vast contract naar oproepkracht

De eerste reden waarom het ontslag niet doorging, had te maken met de nieuwe positie die de werknemer zou krijgen. Van werknemer met een vast contract zou hij een oproepkracht worden. Maar daar gaat het UWV niet zomaar mee akkoord. Dat het niet goed gaat met het bedrijf, is duidelijk. De werkgever heeft dat volgens het UWV voldoende aangetoond. Maar dat betekent nog niet dat je dan zomaar iemand kunt ontslaan en tegelijkertijd als oproepkracht wil aanhouden.

Het werk van de taxichauffeur is er nog steeds, is de mening van het UWV. Daarom wijst het UWV de aanvraag voor het ontslag af. In de beschikking staat letterlijk: “Wij benadrukken dat deze procedure niet is bedoeld om de rechtspositie van werknemers te verslechteren.

Wie eerst?

Er was trouwens nog een andere reden waarom dit ontslag niet door kon gaan. In hetzelfde bedrijf werkt namelijk nog een andere taxichauffeur, die inmiddels de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt. Als er al iemand wordt ontslagen, dan is de regel dat eerst de AOW’er zijn baan verliest. Als het tenminste om dezelfde functie gaat. Pas daarna zijn andere werknemers aan de beurt.

Regels

De werkgever had zich niet gehouden aan de regels die gelden voor ontslag vanwege bedrijfseconomische redenen. De taxichauffeur blijft dus gewoon in dienst.

Krijg je ook te maken met ontslag? Ga daar dan niet zomaar mee akkoord, ook al klinkt het verhaal van de werkgever nog zo logisch. Als je vragen hebt, neem dan vooral contact met ons op!

Wendy van der Heiden is rechtshulpverlener bij  CNV Vakmensen en blogt over haar werkzaamheden.

Voor al je vragen over ontslag kun je bellen naar CNV Info: 030 751 1007, een e-mail sturen naar info@cnvvakmensen.nl of ga naar de website van AxiTaxi.

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Ontslag taxichauffeur terwijl er gewoon werk is: kan dat?”

Paul Dijkhuizen|12.03.15|14:16

Tja, vaste contracten zijn in dit land zo verschrikkelijk risicovol, dat er geen werkgever meer is die zijn werknemers (ook de goede) die durft te geven. (tenzij het een dochteronderneming betreft waarin uitsluitend het personeel zit, die kan men dan altijd laten ploffen met als gedupeerden het personeel). Bonden (werkgevers en werknemers), overheden en belastingdienst, deze ontstane situatie is uitsluitend jullie schuld! Doe hier iets aan!

Paul Dijkhuizen|12.03.15|14:24

Jarenlang zijn alle risico’s afgewenteld op de werkgever, in een goed lopende markt kon dit betaald worden, nu al heel lang niet meer, personeelskosten zijn de pan uit gerezen, bedrijven gaan als gevolg hiervan failliet en de bonden, overheden en belastingdienst kijken rustig de andere kant op! Onderwijl wordt werk zwaarder belast, kapitaal steeds minder en ach we verhogen toch gewoon de de accijnzen (waarover ook weer Btw. betaald moet worden???)

Ontslag taxichauffeur terwijl er gewoon werk is: kan dat? | TaxiPro
taxichauffeur

Ontslag taxichauffeur terwijl er gewoon werk is: kan dat?

Een taxibedrijf wil een 63-jarige taxichauffeur ontslaan. Reden: het werk loopt terug, het bedrijf draait al anderhalf jaar met verlies. Een ontslag om ‘bedrijfseconomische redenen’, zoals dat zo mooi heet. De chauffeur mag wel blijven, maar dan als oproepkracht. Kan dat zomaar? Nee dus. In dit blog vertelt rechtshulpverlener Wendy van der Heiden van CNV Vakmensen waarom.

De taxichauffeur is lid bij CNV Vakmensen. Hij vroeg ons om advies en zo kreeg ik als rechtshulpverlener met deze ontslagzaak te maken. Die kwestie liep uiteindelijk goed af voor de taxichauffeur. In dit geval waren er zelfs twee redenen waarom de ontslagaanvraag de prullenbak in kon.

Van vast contract naar oproepkracht

De eerste reden waarom het ontslag niet doorging, had te maken met de nieuwe positie die de werknemer zou krijgen. Van werknemer met een vast contract zou hij een oproepkracht worden. Maar daar gaat het UWV niet zomaar mee akkoord. Dat het niet goed gaat met het bedrijf, is duidelijk. De werkgever heeft dat volgens het UWV voldoende aangetoond. Maar dat betekent nog niet dat je dan zomaar iemand kunt ontslaan en tegelijkertijd als oproepkracht wil aanhouden.

Het werk van de taxichauffeur is er nog steeds, is de mening van het UWV. Daarom wijst het UWV de aanvraag voor het ontslag af. In de beschikking staat letterlijk: “Wij benadrukken dat deze procedure niet is bedoeld om de rechtspositie van werknemers te verslechteren.

Wie eerst?

Er was trouwens nog een andere reden waarom dit ontslag niet door kon gaan. In hetzelfde bedrijf werkt namelijk nog een andere taxichauffeur, die inmiddels de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt. Als er al iemand wordt ontslagen, dan is de regel dat eerst de AOW’er zijn baan verliest. Als het tenminste om dezelfde functie gaat. Pas daarna zijn andere werknemers aan de beurt.

Regels

De werkgever had zich niet gehouden aan de regels die gelden voor ontslag vanwege bedrijfseconomische redenen. De taxichauffeur blijft dus gewoon in dienst.

Krijg je ook te maken met ontslag? Ga daar dan niet zomaar mee akkoord, ook al klinkt het verhaal van de werkgever nog zo logisch. Als je vragen hebt, neem dan vooral contact met ons op!

Wendy van der Heiden is rechtshulpverlener bij  CNV Vakmensen en blogt over haar werkzaamheden.

Voor al je vragen over ontslag kun je bellen naar CNV Info: 030 751 1007, een e-mail sturen naar info@cnvvakmensen.nl of ga naar de website van AxiTaxi.

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Ontslag taxichauffeur terwijl er gewoon werk is: kan dat?”

Paul Dijkhuizen|12.03.15|14:16

Tja, vaste contracten zijn in dit land zo verschrikkelijk risicovol, dat er geen werkgever meer is die zijn werknemers (ook de goede) die durft te geven. (tenzij het een dochteronderneming betreft waarin uitsluitend het personeel zit, die kan men dan altijd laten ploffen met als gedupeerden het personeel). Bonden (werkgevers en werknemers), overheden en belastingdienst, deze ontstane situatie is uitsluitend jullie schuld! Doe hier iets aan!

Paul Dijkhuizen|12.03.15|14:24

Jarenlang zijn alle risico’s afgewenteld op de werkgever, in een goed lopende markt kon dit betaald worden, nu al heel lang niet meer, personeelskosten zijn de pan uit gerezen, bedrijven gaan als gevolg hiervan failliet en de bonden, overheden en belastingdienst kijken rustig de andere kant op! Onderwijl wordt werk zwaarder belast, kapitaal steeds minder en ach we verhogen toch gewoon de de accijnzen (waarover ook weer Btw. betaald moet worden???)