Nieuwe app Pickmeup voor privé-chauffeur tegen laag tarief

De in Nederland nieuwe app Pickmeup maakt het mogelijk een privé-chauffeur tegen normaal taxitarief in te huren. Bij voldoende succes en geschikte chauffeurs wil men de dienst ook uitrollen in andere grote steden in Nederland en daarbuiten. Initiatiefnemer Dave Kuipers ziet veel chauffeurs uit het hoge segment overstappen van Uber naar Pickmeup.

Dave Kuipers is al een klein decennium actief als chauffeur. Eerst op de straattaxi, de laatste zes jaar in het hogere segment voor vervoer van bijvoorbeeld zakenmensen en artiesten. In 2012 was hij de eerste chauffeur van Uber in Nederland. “Dat begon ooit met luxe auto’s en de beste chauffeurs van Amsterdam, maar er kwamen steeds meer gewone taxi’s bij. Toen ook nog eens Uberpop op de markt kwam wilde ik me daar niet langer aan verbinden.”

Op zoek naar iets anders kwam Kuipers eind 2014 in contact met de Belgische ondernemers Olivier de Clercq en Nelson Dheedene. Hun Pickmeup-app voor de straattaximarkt is inmiddels succesvol in Brussel, Gent, Antwerpen, Leuven en Brugge. Samen met hen ontwikkelde Kuipers een app voor de Amsterdamse markt, met dit verschil dat deze niet op de straattaxi’s maar uitsluitend op vervoer met luxe taxi’s is gericht. Om dat verschil duidelijk te maken, heet de dienst die nu in Amsterdam beschikbaar is Private by Pickmeup.

Kennis gericht aanbieden

Alle chauffeurs van Pickmeup in Amsterdam beschikken over de juiste papieren en certificaten. Bovendien rijden zij in een Mercedes S, een BMW 7 of een vergelijkbare auto. Op dit moment kan er van de diensten van ongeveer zestig chauffeurs worden gebruikgemaakt, maar Kuipers ziet dat aantal graag groeien. “Dit hoge segment is een nichemarkt. Ik ken vrijwel alle chauffeurs persoonlijk. We hebben allemaal een zeer gedegen kennis van Amsterdam: niet alleen over routes, ook over waar men goed kan eten en winkelen, en dat is nu net het soort kennis waar vraag naar is in dat hoge segment. Met Pickmeup kunnen we die ook gericht aanbieden.

Voor de chauffeurs is de nieuwe dienst een manier om de gaten in hun planning zo goed mogelijk in te vullen. En dat maakt dat de dienst tegen reguliere taxitarieven aangeboden kan worden en voor de chauffeurs toch rendabel is. “Om een voorbeeld te noemen: ik rij iemand om negen uur ’s ochtends naar zijn meeting en aan het begin van de middag wil hij weer worden opgehaald. Wat doe je als chauffeur in die tussentijd? Het effectief invullen van die uren kan heel goed door standby te zijn in Pickmeup. En doordat het uren zijn waarin we anders toch niet reden kunnen we die dienst leveren tegen het gewone taxitarief.”

Vooruit bestellen

“Vanuit de wens de lege uren effectief in te vullen meldden veel chauffeurs zich destijds ook aan bij Uber”, zegt Kuipers. “We voelen ons allemaal gepakt omdat het oorspronkelijke idee van Uber om met luxe auto’s en de beste chauffeurs te werken helemaal verwaterd is. En het is leuk om te zien dat de meesten van hen nu met Uber stoppen en overstappen op Pickmeup. Een unieke feature vergeleken met die andere dienst is overigens dat bij Pickmeup het vervoer ook vooruit kan worden besteld.”

Inmiddels hebben zich zestig chauffeurs aangemeld voor de app. Ook de eerste aanvragen voor ritten zijn gedaan. “Private by Pickmeup in Amsterdam is feitelijk een pilot. Als zich genoeg chauffeurs aandienen willen we dit ook gaan doen in Utrecht, Den Haag en Amsterdam. Uiteindelijk moet Pickmeup als app, inclusief de dienst Private, ook doorstoten naar andere Europese steden”, aldus Kuipers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “Nieuwe app Pickmeup voor privé-chauffeur tegen laag tarief”

Paul Dijkhuizen|24.06.16|18:32

even denken… een privé chauffeur met een auto, dat is dus een taxi. Oftewel men kan via deze app een taxi bestellen tegen taxi tarief… het enige verschil is dus een luxere auto en een taxichauffeur met ervaring, die waarschijnlijk een commissie per rit moet betalen. Ach ja, zo is uber ook ooit begonnen, dat zegt genoeg lijkt me.

Paul Dijkhuizen|24.06.16|18:38

Wel frappant is dat de heer Kuipers het heeft over BMW 7 of Mercedes S of gelijkwaardig terwijl op de site de ‘chauffeur van de maand’ in een peugeot 5008 rijdt. Ook dat ‘lage tarief’ is een vreemde opmerking, gezien het feit dat er in nederland voor taxivervoer een maximumtarief geldt.

Nieuwe app Pickmeup voor privé-chauffeur tegen laag tarief | TaxiPro

Nieuwe app Pickmeup voor privé-chauffeur tegen laag tarief

De in Nederland nieuwe app Pickmeup maakt het mogelijk een privé-chauffeur tegen normaal taxitarief in te huren. Bij voldoende succes en geschikte chauffeurs wil men de dienst ook uitrollen in andere grote steden in Nederland en daarbuiten. Initiatiefnemer Dave Kuipers ziet veel chauffeurs uit het hoge segment overstappen van Uber naar Pickmeup.

Dave Kuipers is al een klein decennium actief als chauffeur. Eerst op de straattaxi, de laatste zes jaar in het hogere segment voor vervoer van bijvoorbeeld zakenmensen en artiesten. In 2012 was hij de eerste chauffeur van Uber in Nederland. “Dat begon ooit met luxe auto’s en de beste chauffeurs van Amsterdam, maar er kwamen steeds meer gewone taxi’s bij. Toen ook nog eens Uberpop op de markt kwam wilde ik me daar niet langer aan verbinden.”

Op zoek naar iets anders kwam Kuipers eind 2014 in contact met de Belgische ondernemers Olivier de Clercq en Nelson Dheedene. Hun Pickmeup-app voor de straattaximarkt is inmiddels succesvol in Brussel, Gent, Antwerpen, Leuven en Brugge. Samen met hen ontwikkelde Kuipers een app voor de Amsterdamse markt, met dit verschil dat deze niet op de straattaxi’s maar uitsluitend op vervoer met luxe taxi’s is gericht. Om dat verschil duidelijk te maken, heet de dienst die nu in Amsterdam beschikbaar is Private by Pickmeup.

Kennis gericht aanbieden

Alle chauffeurs van Pickmeup in Amsterdam beschikken over de juiste papieren en certificaten. Bovendien rijden zij in een Mercedes S, een BMW 7 of een vergelijkbare auto. Op dit moment kan er van de diensten van ongeveer zestig chauffeurs worden gebruikgemaakt, maar Kuipers ziet dat aantal graag groeien. “Dit hoge segment is een nichemarkt. Ik ken vrijwel alle chauffeurs persoonlijk. We hebben allemaal een zeer gedegen kennis van Amsterdam: niet alleen over routes, ook over waar men goed kan eten en winkelen, en dat is nu net het soort kennis waar vraag naar is in dat hoge segment. Met Pickmeup kunnen we die ook gericht aanbieden.

Voor de chauffeurs is de nieuwe dienst een manier om de gaten in hun planning zo goed mogelijk in te vullen. En dat maakt dat de dienst tegen reguliere taxitarieven aangeboden kan worden en voor de chauffeurs toch rendabel is. “Om een voorbeeld te noemen: ik rij iemand om negen uur ’s ochtends naar zijn meeting en aan het begin van de middag wil hij weer worden opgehaald. Wat doe je als chauffeur in die tussentijd? Het effectief invullen van die uren kan heel goed door standby te zijn in Pickmeup. En doordat het uren zijn waarin we anders toch niet reden kunnen we die dienst leveren tegen het gewone taxitarief.”

Vooruit bestellen

“Vanuit de wens de lege uren effectief in te vullen meldden veel chauffeurs zich destijds ook aan bij Uber”, zegt Kuipers. “We voelen ons allemaal gepakt omdat het oorspronkelijke idee van Uber om met luxe auto’s en de beste chauffeurs te werken helemaal verwaterd is. En het is leuk om te zien dat de meesten van hen nu met Uber stoppen en overstappen op Pickmeup. Een unieke feature vergeleken met die andere dienst is overigens dat bij Pickmeup het vervoer ook vooruit kan worden besteld.”

Inmiddels hebben zich zestig chauffeurs aangemeld voor de app. Ook de eerste aanvragen voor ritten zijn gedaan. “Private by Pickmeup in Amsterdam is feitelijk een pilot. Als zich genoeg chauffeurs aandienen willen we dit ook gaan doen in Utrecht, Den Haag en Amsterdam. Uiteindelijk moet Pickmeup als app, inclusief de dienst Private, ook doorstoten naar andere Europese steden”, aldus Kuipers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “Nieuwe app Pickmeup voor privé-chauffeur tegen laag tarief”

Paul Dijkhuizen|24.06.16|18:32

even denken… een privé chauffeur met een auto, dat is dus een taxi. Oftewel men kan via deze app een taxi bestellen tegen taxi tarief… het enige verschil is dus een luxere auto en een taxichauffeur met ervaring, die waarschijnlijk een commissie per rit moet betalen. Ach ja, zo is uber ook ooit begonnen, dat zegt genoeg lijkt me.

Paul Dijkhuizen|24.06.16|18:38

Wel frappant is dat de heer Kuipers het heeft over BMW 7 of Mercedes S of gelijkwaardig terwijl op de site de ‘chauffeur van de maand’ in een peugeot 5008 rijdt. Ook dat ‘lage tarief’ is een vreemde opmerking, gezien het feit dat er in nederland voor taxivervoer een maximumtarief geldt.