taxi, taxistandplaats, straattaxi, zzp, station, taxichauffeur

Gemiddelde omzet zzp-taxichauffeur: 15 euro per uur

Een Zzp’er in de taxibranche heeft een gemiddelde omzet van slechts 15 euro per uur. Hiervan moeten alle kosten betaald worden. Belangrijkste oorzaak is de toegenomen concurrentie en het teruggelopen vervoer. Dat blijkt uit onderzoek van Sociaal Fonds Taxi over de taximarkt in 2009/2010.

Taxistandplaats

Door de grote overcapaciteit en vermindering van het ‘horecavervoer’ is het straattaxivervoer de laatste jaren langzaam overgegaan naar deze Zzp’ers, zo meldt SFT. Zij behalen hun omzet voornamelijk op de standplaatsen. 28 procent van de ondervraagde bedrijven verricht geen straattaxivervoer meer tegenover 15 procent in 2007/2008.

Het aantal taxibedrijven in 2010 is met 15 procent gedaald tot 4.452. Het aantal bedrijven met personeel in loondienst bedraagt 1.440, de overige 3.100 bedrijven worden bemand door de ongeveer 6.000 zzp’ers. Een kwart van alle bedrijven draait met verlies.

Omzet

Omdat de zzp’ers steeds vaker op zoek gaan naar gebieden waar meer omzet valt te halen, is er een tendens aanwezig dat taxiondernemers zich steeds meer richten op het (te verwachten) aanbod in heel Nederland. Voorheen opereerden bedrijven vrijwel uitsluitend in het eigen vervoersgebied.

De gemiddelde opbrengst per taxi over alle vervoersvormen bezien in de totale taxisector stijgt wel gestaag en was in de afgelopen twee jaar 26,67 euro per uur tegenover 25,22 euro in 2007/2008. Dat is wel nog steeds erg laag, meldt het onderzoek. De gemiddelde chauffeurskosten inclusief sociale lasten bedragen namelijk 16,50 euro per uur. Hierdoor resteert er een schamele 10 euro voor brandstof, onderhoud, afschrijving, rente en overhead.

IVW

Door een wijziging in de brongegevens van IVW (voortaan wordt gekeken naar het aantal blauwe platen geregistreerd bij de RDW) is het aantal taxivoertuigen op papier in 2010 met 26 procent toegenomen ten opzichte van 2008 naar 36.043. De werkelijke toename is 3 procent, zo schat Sociaal Fonds Taxi.

Omdat het aantal voertuigen op papier zo is toegenomen, wordt de totale omzet van de taxibranche in 2009 echter wel geschat op 1,56 miljard. Dat is een stijging van 34 procent. De gemiddelde jaaromzet per voertuig bedraagt 43.488 euro tegenover 40.947 euro in 2007/2008.

Contractvervoer

Het contractvervoer wordt vrijwel geheel door de overheid gefinancierd. In 2009 waren hier nog geen bezuinigingen doorgevoerd. Het is volgens SFT echter niet uitgesloten dat toekomstige bezuinigingen bij de overheid effecten zullen geven op het volume van het contractvervoer. Een verdere tariefdaling is onwaarschijnlijk; de huidige tarieven bevinden zich vaak al onder het kostprijsniveau.

Opvallend is dat wanneer gekeken wordt naar het percentage ritten per dag per week, dat het totaal aantal ritten op zaterdag van 8 naar 15 procent is gestegen de laatste twee jaar.

Het omzetpercentage zittend ziekenvervoer (7%), Valys vervoer (4%), Regiotaxi (21%), Groepsvervoer/instellingen (18%), Leerlingenvervoer (16%), Zakelijk Vervoer (5%) en Schiphol vervoer (6%)bleef redelijk gelijk ten opzichte van de totale omzet. Het aandeel straattaxi daalde van 24 naar 19 procent.

Bart Pals

Lees ook: Kwart van de Nederlandse taxibedrijven lijdt verlies

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “Gemiddelde omzet zzp-taxichauffeur: 15 euro per uur”

kees|29.10.10|22:23

Die uren zijn alleen maar papieren uren,
de werkelijke omzet per uur zal nog lager liggen als gevolg van uren comprimerende pachters en rijtijdenwet inmekaarwringende 1 pitters…..

Theo Hofman|01.11.10|13:54

Het vrijgeven van de taximarkt kan als mislukt worden beschouwd. De omzetdaling zoals in dit artikel besproken heeft iedereen met een beetje inzicht al jaren geleden aan zien komen. ZZP-nde taxichauffeurs worden nu steeds armer omdat de koek waar iedereen van moet eten maar niet groter wordt. Het gevolg is dat investeren in de kwaliteit waarnaar gestreeft werd, in deze opzet niet mogelijk is. De cijfers spreken wat dat betreft boekdelen.
Een systeem waarbij er voor elke 10.000 inwoners 1 taxi beschikbaar is, werkt uitstekend zo weten we uit het verleden, en daar moeten we dus heen. De overheid geeft gewoon weer de vergunningen uit en dat komt mooi uit want de vergunningen zijn nu toch landelijk. Landelijke controle door de IVW is er toch al dus wat staat dit idee nou eigenlijk nog in de weg. Onwil? Gewoon een iets andere opzet en dan kunnen die chauffeurs eindelijke weer eens wat gaan verdienen (hetgeen ze verdienen).

mieke|04.11.10|20:28

Zijn de snorders ook meegeteld? En als de omzet zo laag is waarom blijven de bureau’s voor werk en inkomsten de spoeling nog dunner maken, door bijna iedere laaggeschoolde een herscholing tot taxichauffeur aanbieden? Typisch geval van oogkleppen.

Bollebas|05.11.10|10:17

je ziet ook steeds meer zzpérs met personeel die op provisie basis werken, vaak tegen 30 á 40%, hoewel dit niet mag ken ik nog geen enkele bedrijf die dit malafide praktijk niet doet. een bedrijf die CAO betaald bestaat bijna niet meer, tegenwoordig werken ook grote taxi bedrijven door de chauffeurs een taxi te verhuren en zodoende deze tegen een aantal procenten naast de huur van de taxi te laten werken en wat nu echt een trend aan het worden is de consctructie van bedrijfsleider of VOF dit moet helemaal worden verboden…. en dat is nou juist een trend aan het worden in Nederland, elke eigenrijder verhuurt zijn diploma door als bedrijfsleider te kunnen spelen bij een ander taxibedrijf en zo krijg je een wildgroei, een ondernemersdiploma is voor de meeste taxichauffeurs niet haalbaar en zodoende huren ze een diploma door een bedrijf op te richten met een diploma van een collegabedrijf en deze is zogenaamd een “VAKBEKWAME” bedrijfsleider….. deze trend is nu ook gaande in Enschede e.o en in de meeste grote steden, een bedrijfsleider kost 20uur in de week en omgerekend 950euro per maand, dus nog goedkoper dan pachten wat 1000euro per vergunning kost, want nu kun je ook zoveel auto’s kopen en inzetten als je zelf wilt. Als de controlerende instantie’s ook de CAO controleren dan zal de aantal bedrijven zeker ook gehalveerd worden, maar CAO betalingen gebeurt bijna bij geen enkel bedrijf….. Ik denk als deze bedrijven aangepakt worden dan heb je nog maar de helft van de taxi’s op de weg. In geen enkele land kun je zomaar een taxibedrijf beginnen behalve Nederland….. kijk nu eens wat een chaos er heerst…. Men moet maar eens om te beginnen eerst de vergunning uitgave stop zetten en daarna de boel schoonmaken en uitfilteren.

ex Taxi|05.11.10|10:23

Nog meer werklozen en WIA jongeren aan het werk zetten als taxichauffeurs…. CAO betalen zullen ze nooit maar de bedrijven maken hiervoor grettig gebruik omdat deze mensen dan een aantal maanden zonder loon achter stuur kruipen. de uitkerings instanties zijn af van deze mensen en de hele taxibranche wordt hierdoor verkracht….

Alex|08.11.10|18:20

In de vorige eeuw , 1920 – 1930, is de taximarkt gereguleerd, vergunningen werden door gemeentes en de grote steden, later ook door provincies verstrekt en het aantal taxi vergunningen werd afgestemd op de vraag naar Taxi’s, om reden dat het toen ook een chaos was in de taxiwereld.
De overheid leert kennelijk niets uit het verleden.
Bij de o.v. buslijnen kan het anders, daar is maar 1 bedrijf actief op een buslijn dus is er ook sprake van regulering. Bij de spoorwegen vanzelfsprekend ook.
Waarom zou dat in de taxibranche niet kunnen, of moet Nederland zo nodig op een derde
wereld land lijken?
De taxiwet van 2000 is volkomen mislukt, er is een nieuw kabinet, echter de ambtenaren
die dit alles bedacht hebben zitten nog steeds met behoud van hun salaris op hun plek
de minister en staatssecretaris fout voor te lichten.
Het is de hoogste tijd voor een frisse wind in het hele taxi gebeuren.

Laurents|25.11.10|11:46

wat betreft het straat taxivervoer is volledig uitgehold, chauffeurs in loondienst zijn niet meer te handhaven, de mensen die nog in loondienst zijn hebben bijna geen geld om de huur te betalen,dit komt vooral omdat grote bedrijven en centrale,s en bedrijven die helemaal geen taxi bedrijf zijn inschrijven voor werk ,en dit door verhuren aan zzp ers. Dit was allemaal te verwachten taxiwerk is vogelvrij verklaard.

Henk|27.01.11|13:48

Beste Mieke
De meeste van deze mensen worden in grote bedrijven ondergebracht ter vernieuwing van de uitstroom. In deze branche is zoals je weet een groot verloop.

sc|16.01.12|19:11

ik vind dat taxi chauffers die buiten amsterdam komen maar in hun eigen stad moten werken, er zijn best wel veel chauffeurs die buiten amsterdam wonen maar als taxi chauffeur in amsterdam werken

Gemiddelde omzet zzp-taxichauffeur: 15 euro per uur | TaxiPro
taxi, taxistandplaats, straattaxi, zzp, station, taxichauffeur

Gemiddelde omzet zzp-taxichauffeur: 15 euro per uur

Een Zzp’er in de taxibranche heeft een gemiddelde omzet van slechts 15 euro per uur. Hiervan moeten alle kosten betaald worden. Belangrijkste oorzaak is de toegenomen concurrentie en het teruggelopen vervoer. Dat blijkt uit onderzoek van Sociaal Fonds Taxi over de taximarkt in 2009/2010.

Taxistandplaats

Door de grote overcapaciteit en vermindering van het ‘horecavervoer’ is het straattaxivervoer de laatste jaren langzaam overgegaan naar deze Zzp’ers, zo meldt SFT. Zij behalen hun omzet voornamelijk op de standplaatsen. 28 procent van de ondervraagde bedrijven verricht geen straattaxivervoer meer tegenover 15 procent in 2007/2008.

Het aantal taxibedrijven in 2010 is met 15 procent gedaald tot 4.452. Het aantal bedrijven met personeel in loondienst bedraagt 1.440, de overige 3.100 bedrijven worden bemand door de ongeveer 6.000 zzp’ers. Een kwart van alle bedrijven draait met verlies.

Omzet

Omdat de zzp’ers steeds vaker op zoek gaan naar gebieden waar meer omzet valt te halen, is er een tendens aanwezig dat taxiondernemers zich steeds meer richten op het (te verwachten) aanbod in heel Nederland. Voorheen opereerden bedrijven vrijwel uitsluitend in het eigen vervoersgebied.

De gemiddelde opbrengst per taxi over alle vervoersvormen bezien in de totale taxisector stijgt wel gestaag en was in de afgelopen twee jaar 26,67 euro per uur tegenover 25,22 euro in 2007/2008. Dat is wel nog steeds erg laag, meldt het onderzoek. De gemiddelde chauffeurskosten inclusief sociale lasten bedragen namelijk 16,50 euro per uur. Hierdoor resteert er een schamele 10 euro voor brandstof, onderhoud, afschrijving, rente en overhead.

IVW

Door een wijziging in de brongegevens van IVW (voortaan wordt gekeken naar het aantal blauwe platen geregistreerd bij de RDW) is het aantal taxivoertuigen op papier in 2010 met 26 procent toegenomen ten opzichte van 2008 naar 36.043. De werkelijke toename is 3 procent, zo schat Sociaal Fonds Taxi.

Omdat het aantal voertuigen op papier zo is toegenomen, wordt de totale omzet van de taxibranche in 2009 echter wel geschat op 1,56 miljard. Dat is een stijging van 34 procent. De gemiddelde jaaromzet per voertuig bedraagt 43.488 euro tegenover 40.947 euro in 2007/2008.

Contractvervoer

Het contractvervoer wordt vrijwel geheel door de overheid gefinancierd. In 2009 waren hier nog geen bezuinigingen doorgevoerd. Het is volgens SFT echter niet uitgesloten dat toekomstige bezuinigingen bij de overheid effecten zullen geven op het volume van het contractvervoer. Een verdere tariefdaling is onwaarschijnlijk; de huidige tarieven bevinden zich vaak al onder het kostprijsniveau.

Opvallend is dat wanneer gekeken wordt naar het percentage ritten per dag per week, dat het totaal aantal ritten op zaterdag van 8 naar 15 procent is gestegen de laatste twee jaar.

Het omzetpercentage zittend ziekenvervoer (7%), Valys vervoer (4%), Regiotaxi (21%), Groepsvervoer/instellingen (18%), Leerlingenvervoer (16%), Zakelijk Vervoer (5%) en Schiphol vervoer (6%)bleef redelijk gelijk ten opzichte van de totale omzet. Het aandeel straattaxi daalde van 24 naar 19 procent.

Bart Pals

Lees ook: Kwart van de Nederlandse taxibedrijven lijdt verlies

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “Gemiddelde omzet zzp-taxichauffeur: 15 euro per uur”

kees|29.10.10|22:23

Die uren zijn alleen maar papieren uren,
de werkelijke omzet per uur zal nog lager liggen als gevolg van uren comprimerende pachters en rijtijdenwet inmekaarwringende 1 pitters…..

Theo Hofman|01.11.10|13:54

Het vrijgeven van de taximarkt kan als mislukt worden beschouwd. De omzetdaling zoals in dit artikel besproken heeft iedereen met een beetje inzicht al jaren geleden aan zien komen. ZZP-nde taxichauffeurs worden nu steeds armer omdat de koek waar iedereen van moet eten maar niet groter wordt. Het gevolg is dat investeren in de kwaliteit waarnaar gestreeft werd, in deze opzet niet mogelijk is. De cijfers spreken wat dat betreft boekdelen.
Een systeem waarbij er voor elke 10.000 inwoners 1 taxi beschikbaar is, werkt uitstekend zo weten we uit het verleden, en daar moeten we dus heen. De overheid geeft gewoon weer de vergunningen uit en dat komt mooi uit want de vergunningen zijn nu toch landelijk. Landelijke controle door de IVW is er toch al dus wat staat dit idee nou eigenlijk nog in de weg. Onwil? Gewoon een iets andere opzet en dan kunnen die chauffeurs eindelijke weer eens wat gaan verdienen (hetgeen ze verdienen).

mieke|04.11.10|20:28

Zijn de snorders ook meegeteld? En als de omzet zo laag is waarom blijven de bureau’s voor werk en inkomsten de spoeling nog dunner maken, door bijna iedere laaggeschoolde een herscholing tot taxichauffeur aanbieden? Typisch geval van oogkleppen.

Bollebas|05.11.10|10:17

je ziet ook steeds meer zzpérs met personeel die op provisie basis werken, vaak tegen 30 á 40%, hoewel dit niet mag ken ik nog geen enkele bedrijf die dit malafide praktijk niet doet. een bedrijf die CAO betaald bestaat bijna niet meer, tegenwoordig werken ook grote taxi bedrijven door de chauffeurs een taxi te verhuren en zodoende deze tegen een aantal procenten naast de huur van de taxi te laten werken en wat nu echt een trend aan het worden is de consctructie van bedrijfsleider of VOF dit moet helemaal worden verboden…. en dat is nou juist een trend aan het worden in Nederland, elke eigenrijder verhuurt zijn diploma door als bedrijfsleider te kunnen spelen bij een ander taxibedrijf en zo krijg je een wildgroei, een ondernemersdiploma is voor de meeste taxichauffeurs niet haalbaar en zodoende huren ze een diploma door een bedrijf op te richten met een diploma van een collegabedrijf en deze is zogenaamd een “VAKBEKWAME” bedrijfsleider….. deze trend is nu ook gaande in Enschede e.o en in de meeste grote steden, een bedrijfsleider kost 20uur in de week en omgerekend 950euro per maand, dus nog goedkoper dan pachten wat 1000euro per vergunning kost, want nu kun je ook zoveel auto’s kopen en inzetten als je zelf wilt. Als de controlerende instantie’s ook de CAO controleren dan zal de aantal bedrijven zeker ook gehalveerd worden, maar CAO betalingen gebeurt bijna bij geen enkel bedrijf….. Ik denk als deze bedrijven aangepakt worden dan heb je nog maar de helft van de taxi’s op de weg. In geen enkele land kun je zomaar een taxibedrijf beginnen behalve Nederland….. kijk nu eens wat een chaos er heerst…. Men moet maar eens om te beginnen eerst de vergunning uitgave stop zetten en daarna de boel schoonmaken en uitfilteren.

ex Taxi|05.11.10|10:23

Nog meer werklozen en WIA jongeren aan het werk zetten als taxichauffeurs…. CAO betalen zullen ze nooit maar de bedrijven maken hiervoor grettig gebruik omdat deze mensen dan een aantal maanden zonder loon achter stuur kruipen. de uitkerings instanties zijn af van deze mensen en de hele taxibranche wordt hierdoor verkracht….

Alex|08.11.10|18:20

In de vorige eeuw , 1920 – 1930, is de taximarkt gereguleerd, vergunningen werden door gemeentes en de grote steden, later ook door provincies verstrekt en het aantal taxi vergunningen werd afgestemd op de vraag naar Taxi’s, om reden dat het toen ook een chaos was in de taxiwereld.
De overheid leert kennelijk niets uit het verleden.
Bij de o.v. buslijnen kan het anders, daar is maar 1 bedrijf actief op een buslijn dus is er ook sprake van regulering. Bij de spoorwegen vanzelfsprekend ook.
Waarom zou dat in de taxibranche niet kunnen, of moet Nederland zo nodig op een derde
wereld land lijken?
De taxiwet van 2000 is volkomen mislukt, er is een nieuw kabinet, echter de ambtenaren
die dit alles bedacht hebben zitten nog steeds met behoud van hun salaris op hun plek
de minister en staatssecretaris fout voor te lichten.
Het is de hoogste tijd voor een frisse wind in het hele taxi gebeuren.

Laurents|25.11.10|11:46

wat betreft het straat taxivervoer is volledig uitgehold, chauffeurs in loondienst zijn niet meer te handhaven, de mensen die nog in loondienst zijn hebben bijna geen geld om de huur te betalen,dit komt vooral omdat grote bedrijven en centrale,s en bedrijven die helemaal geen taxi bedrijf zijn inschrijven voor werk ,en dit door verhuren aan zzp ers. Dit was allemaal te verwachten taxiwerk is vogelvrij verklaard.

Henk|27.01.11|13:48

Beste Mieke
De meeste van deze mensen worden in grote bedrijven ondergebracht ter vernieuwing van de uitstroom. In deze branche is zoals je weet een groot verloop.

sc|16.01.12|19:11

ik vind dat taxi chauffers die buiten amsterdam komen maar in hun eigen stad moten werken, er zijn best wel veel chauffeurs die buiten amsterdam wonen maar als taxi chauffeur in amsterdam werken