taxibord, taxi, daklicht

Overleg met leverancier bij ’taxameterprobleem’ nieuw tarief

KNV Taxi adviseert taxi-ondernemers die gedwongen zijn een nieuwe taximeter en printer te kopen vanwege de nieuwe tariefstructuur, eerst te overleggen met hun leverancier. Dit om ervoor te zorgen dat de apparaten niet waardeloos worden na inbouw van de Boordcomputer Taxi.

Daarbij is het verstandig om een vergelijking te maken tussen de mogelijkheden van meerdere potentiele leveranciers. Naar verwachting zullen zij op z’n laatst hun boordcomputers hebben gepresenteerd bij de Taxi-Expo op 2 en 3 december in de Rai, zo verwacht KNV Taxi.

Boordcomputer Taxi

Taxibedrijven met ‘antieke’ taxameters zijn gedwongen voor 1 april apparatuur te kopen, die na inbouw van de boordcomputer (voor 1 oktober 2013) misschien weggegooid kan worden. Bijvoorbeeld als de ondernemer een boordcomputer taxi-model koopt met ingebouwde taximeter. Of als de nieuwe printer niet op elke BCT blijkt te werken.

Het moet volgens KNV Taxi-secretaris Hubert Andela om ‘een overzienbare groep’ gaan van wie de taxameter niet geschikt is voor de nieuwe tariefstructuur (tijd én kilometers tegelijkertijd). “Er is al een paar jaar binnen en buiten de vereniging over de invoering van de nieuwe tariefstructuur gesproken. Ook met taxameterleveranciers is overlegd over de technische ‘ins en outs'”, aldus Andela.

Overgangsperiode

Sommige taxi-ondernemers zouden graag zien dat de minister de overgangsperiode verlengt, zodat ze meteen een Boordcomputer kunnen gebruiken die aan de nieuwe tariefstructuur voldoet. Die kans is echter zeer klein, zo zegt Andela.

“De overheid wilde eigenlijk een overgangsperiode van 3 maanden, waarbij beide tariefstructuren naast elkaar konden bestaan. Omdat het een enorme logistieke operatie is om alle meters aan te passen en overal printers in te bouwen, heeft de taxisector na protest van KNV Taxi 5,5 maanden de tijd gekregen”, legt Andela uit.

Diginotar

Vanwege de Diginotar-affaire heeft introductie van de Boordcomputer-chaufferskaarten vertraging opgelopen. Het is dus de vraag of de eerste BCT’s met bijbehorende chauffeurskaarten voor 1 april 2012 op grote schaal in gebruik kunnen worden genomen. Maar uitstel van de nieuwe tariefstructuur, was geen optie die de afgelopen weken door de leden van KNV op tafel is gelegd, zo legt Andela uit.

Andela: “Deze twee zaken hebben we de afgelopen jaren op verzoek van de leden steeds los van elkaar behandeld. We hebben heel hard moeten lobbyen om de factor tijd zo snel mogelijk weer terug te krijgen in de prijs. We moesten tegelijkertijd voorkomen dat de herinvoering van de factor tijd in het taxametertarief door de overheid zou worden gekoppeld aan de komst van de BCT. Die neiging had de overheid wel.”

Tariefstructuur

Andela: “Als die BCT-plicht dan door de leden zou zijn afgewezen, was echter ook de nieuwe tariefstructuur gesneuveld. Terwijl de overgrote meerderheid van de leden die tijd beslist zo snel mogelijk weer in de meter wilden. Dat de invoeringstermijnen van de nieuwe tariefstructuur en de BCT nu zo dicht bij elkaar liggen is toeval.”

Als de taxi-ondernemer een nieuwe taximeter en printer koopt, is deze naar verwachting bruikbaar op verschillende merken boordcomputer, vertelt Andela. Zo hoeven de apparaten niet weggegooid te worden. “De BCT’s moeten volgens de wettelijke eisen een universele koppeling hebben; zeg maar dezelfde soort stekker. Daar is bij de totstandkoming van de BCT-eisen gelukkig over nagedacht.”

Leverancier

“Als de taxi-ondernemer alles van één leverancier betrekt, kan hij hem vragen ervoor te zorgen dat straks alles met elkaar communiceert”, aldus Andela. Hij schat in dat er ook ‘stand alone’ BCT’s op de markt komen die zonder problemen koppelbaar zijn met alle gangbare taxameters en printers.

Hij beseft wel dat wanneer een taxi-ondernemer een geïntegreerde taximeter in zijn boordcomputer wenst en nu een ouderwetse taxameter heeft, hij dan een tijdelijk apparaat nodig heeft dat na installatie van de BCT in 2012 of 2013 niet meer gebruikt wordt.

Prijs

“Maar die groep is als gezegd overzienbaar en er zijn ook gebruikte meters op de markt”, zegt de KNV Taxi-secretaris. “Ik ga ervan uit dat alle leveranciers een passende oplossing kunnen bieden aan hun klanten.”

“Als ondernemer met het ‘antieke-taxameter-probleem’ zou ik de potentiële leveranciers vragen hoe zij denken mij voor een correcte prijs op tijd een totaaloplossing te kunnen bieden.”

Bart Pals

Lees ook: Deadline nieuwe tariefstructuur leidt tot onnodige kosten

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Overleg met leverancier bij ’taxameterprobleem’ nieuw tarief”

Brandse|28.10.11|15:50

De groep ondernemers met “verouderde” of enkele meters zonder printer is overzienbaar het woordvoerder KNV 20? 100? 1000?(alleen al in Utrecht al 100)
hahahahahahahahaha
KNV is duidelijk op de hand van de grote “staats” bedrijven. Zowel in grotesteden als op het platteland rijden heeeeel veel taxi`s rond met zogenaamde goedwerkende “verouderde meters” zonder printer.
BTC die overal op passen is een droom waar alleen KNV over dromen mag. Als leverancier van apparatuur zou ik wel gek zijn.

Overleg met leverancier bij ’taxameterprobleem’ nieuw tarief | TaxiPro
taxibord, taxi, daklicht

Overleg met leverancier bij ’taxameterprobleem’ nieuw tarief

KNV Taxi adviseert taxi-ondernemers die gedwongen zijn een nieuwe taximeter en printer te kopen vanwege de nieuwe tariefstructuur, eerst te overleggen met hun leverancier. Dit om ervoor te zorgen dat de apparaten niet waardeloos worden na inbouw van de Boordcomputer Taxi.

Daarbij is het verstandig om een vergelijking te maken tussen de mogelijkheden van meerdere potentiele leveranciers. Naar verwachting zullen zij op z’n laatst hun boordcomputers hebben gepresenteerd bij de Taxi-Expo op 2 en 3 december in de Rai, zo verwacht KNV Taxi.

Boordcomputer Taxi

Taxibedrijven met ‘antieke’ taxameters zijn gedwongen voor 1 april apparatuur te kopen, die na inbouw van de boordcomputer (voor 1 oktober 2013) misschien weggegooid kan worden. Bijvoorbeeld als de ondernemer een boordcomputer taxi-model koopt met ingebouwde taximeter. Of als de nieuwe printer niet op elke BCT blijkt te werken.

Het moet volgens KNV Taxi-secretaris Hubert Andela om ‘een overzienbare groep’ gaan van wie de taxameter niet geschikt is voor de nieuwe tariefstructuur (tijd én kilometers tegelijkertijd). “Er is al een paar jaar binnen en buiten de vereniging over de invoering van de nieuwe tariefstructuur gesproken. Ook met taxameterleveranciers is overlegd over de technische ‘ins en outs'”, aldus Andela.

Overgangsperiode

Sommige taxi-ondernemers zouden graag zien dat de minister de overgangsperiode verlengt, zodat ze meteen een Boordcomputer kunnen gebruiken die aan de nieuwe tariefstructuur voldoet. Die kans is echter zeer klein, zo zegt Andela.

“De overheid wilde eigenlijk een overgangsperiode van 3 maanden, waarbij beide tariefstructuren naast elkaar konden bestaan. Omdat het een enorme logistieke operatie is om alle meters aan te passen en overal printers in te bouwen, heeft de taxisector na protest van KNV Taxi 5,5 maanden de tijd gekregen”, legt Andela uit.

Diginotar

Vanwege de Diginotar-affaire heeft introductie van de Boordcomputer-chaufferskaarten vertraging opgelopen. Het is dus de vraag of de eerste BCT’s met bijbehorende chauffeurskaarten voor 1 april 2012 op grote schaal in gebruik kunnen worden genomen. Maar uitstel van de nieuwe tariefstructuur, was geen optie die de afgelopen weken door de leden van KNV op tafel is gelegd, zo legt Andela uit.

Andela: “Deze twee zaken hebben we de afgelopen jaren op verzoek van de leden steeds los van elkaar behandeld. We hebben heel hard moeten lobbyen om de factor tijd zo snel mogelijk weer terug te krijgen in de prijs. We moesten tegelijkertijd voorkomen dat de herinvoering van de factor tijd in het taxametertarief door de overheid zou worden gekoppeld aan de komst van de BCT. Die neiging had de overheid wel.”

Tariefstructuur

Andela: “Als die BCT-plicht dan door de leden zou zijn afgewezen, was echter ook de nieuwe tariefstructuur gesneuveld. Terwijl de overgrote meerderheid van de leden die tijd beslist zo snel mogelijk weer in de meter wilden. Dat de invoeringstermijnen van de nieuwe tariefstructuur en de BCT nu zo dicht bij elkaar liggen is toeval.”

Als de taxi-ondernemer een nieuwe taximeter en printer koopt, is deze naar verwachting bruikbaar op verschillende merken boordcomputer, vertelt Andela. Zo hoeven de apparaten niet weggegooid te worden. “De BCT’s moeten volgens de wettelijke eisen een universele koppeling hebben; zeg maar dezelfde soort stekker. Daar is bij de totstandkoming van de BCT-eisen gelukkig over nagedacht.”

Leverancier

“Als de taxi-ondernemer alles van één leverancier betrekt, kan hij hem vragen ervoor te zorgen dat straks alles met elkaar communiceert”, aldus Andela. Hij schat in dat er ook ‘stand alone’ BCT’s op de markt komen die zonder problemen koppelbaar zijn met alle gangbare taxameters en printers.

Hij beseft wel dat wanneer een taxi-ondernemer een geïntegreerde taximeter in zijn boordcomputer wenst en nu een ouderwetse taxameter heeft, hij dan een tijdelijk apparaat nodig heeft dat na installatie van de BCT in 2012 of 2013 niet meer gebruikt wordt.

Prijs

“Maar die groep is als gezegd overzienbaar en er zijn ook gebruikte meters op de markt”, zegt de KNV Taxi-secretaris. “Ik ga ervan uit dat alle leveranciers een passende oplossing kunnen bieden aan hun klanten.”

“Als ondernemer met het ‘antieke-taxameter-probleem’ zou ik de potentiële leveranciers vragen hoe zij denken mij voor een correcte prijs op tijd een totaaloplossing te kunnen bieden.”

Bart Pals

Lees ook: Deadline nieuwe tariefstructuur leidt tot onnodige kosten

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Overleg met leverancier bij ’taxameterprobleem’ nieuw tarief”

Brandse|28.10.11|15:50

De groep ondernemers met “verouderde” of enkele meters zonder printer is overzienbaar het woordvoerder KNV 20? 100? 1000?(alleen al in Utrecht al 100)
hahahahahahahahaha
KNV is duidelijk op de hand van de grote “staats” bedrijven. Zowel in grotesteden als op het platteland rijden heeeeel veel taxi`s rond met zogenaamde goedwerkende “verouderde meters” zonder printer.
BTC die overal op passen is een droom waar alleen KNV over dromen mag. Als leverancier van apparatuur zou ik wel gek zijn.