Oude taxi’s straks niet meer welkom in milieuzone Amsterdam

AMSTERDAM – Taxistandplaats bij het Centraal Station in Amsterdam. Taxiwethouder Hans Gerson nam dinsdag met het college van B&W een kijkje bij de taxistandplaats op het centraal station in Amsterdam. De taxichauffeurs die parkeren op de standplaats bij het Centraal Station in Amsterdam, jagen zelf hun klanten weg. Door zich niet aan de regels te…

Het Amsterdamse gemeentebestuur wil de milieuzone voortaan ook laten gelden voor taxi’s. Indien een taxivoertuig een kenteken heeft van vóór 1 januari 2009, mag hij vanaf 1 januari 2018 niet meer in de binnenstad komen. Het college van B&W heeft het voorstel daartoe nu vrijgegeven voor inspraak. 

Amsterdam heeft sinds 2008 een milieuzone met als doel de meest vervuilende voertuigen uit de stad te weren.Per 1 juli 2013 hebben vrachtauto’s (voertuigcategorieën N2, N3) met een dieselmotor lager dan euroklasse IV (bouwjaar voor 1 oktober 2005) geen toegang meer tot de milieuzone Amsterdam.

Taxi’s

In de Agenda Duurzaam Amsterdam is het voornemen opgenomen om de milieuzone uit te breiden met onder meer taxi’s. Vanaf 1 januari 2018 mogen daarom volgens het plan taxi’s (voertuigcategorie M1 met een taxiregistratie bij RDW) met Datum Eerste Toelating (DET, de datum waarop een voertuig voor het eerst een kenteken heeft gekregen) van vóór 1-1-2009 (euro 5 normering) de milieuzone niet meer in.

De toegang tot de milieuzone wordt gecontroleerd met behulp van camera’s die aan de hand van het kenteken registreren of een voertuig wel of niet de milieuzone in mag.

Luchtkwaliteit

De milieuzone taxi’s is onderdeel van het gemeentelijk beleid voor verbetering van de luchtkwaliteit. Amsterdam richt zich met verschillende maatregelen op het doel van een uitstootvrije stad in 2025 en het stimuleren van elektrische mobiliteit.

Amsterdamse burgers en ondernemers kunnen tot en met 21 maart 2016 inspraak plegen over de plannen via: https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/milieuzone/inspraak-milieuzone/

Hier vindt u de kaart voor de milieuzone taxi’s.

Milieuzone Amsterdam, kaart

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “Oude taxi’s straks niet meer welkom in milieuzone Amsterdam”

Huib van der Kleij|12.02.16|15:20

Dus voortaan klanten in oud west eruit gooien,of zo te zien bij rai mag ook nog. Als burger zou ik burger-ongehoorzaam worden en geen wegenbelasting meer betalen met oude auto. wie doet zijn 10 jaar oude auto weg als hij nog in perfecte staat verkeerd.? maar in 020 kan je dit verwachten toch al een gestoorde stad met die PVDA er vd LAAN aan het roer slechter kan je het niet hebben geef mij maar Aboutaleb van 010 BETER dan die van 020.

Hans de Koning|15.02.16|14:23

Dus met de auto mag het wel en met de taxi niet? En er wordt geexperimenteerd met gele platen? Kan iemand de definitie van ‘level playing field’ even doorsturen naar de beleidsdromers van 020?

John Doe|18.02.16|13:34

@ Hans de Koning. De taxichauffeur is geen mens. Niet zo lang geleden adviseerde Veilig Verkeer Nederland de burger om na twee uur rijden, 15 minuten pauze te nemen. Maar een taxichauffeur mag VIJF uur achtereen probleemloos achter het stuur zitten?

frans ritzerfeld|18.02.16|13:49

Waarom wordt alles bij de automobilist geplaatst, als het goed is maakt het vervoer maar 15 % uit van de uitstoot en de industrie 85 %, hier moet eens tegen opgetreden worden inderdaad met burgerlijke ongehoorzaamheid.
Vooral met wat grote merken sjoemelen met hun gelogen uitstoot gegevens, wanneer stopt dit stigmatiseren eens en vooral voor de taxibranche

Cor de Groot|18.02.16|14:37

Echt weer zo.n regel van de auto-industrie. Ben je zuinig en netjes op je auto moet je toch een nieuwe kopen om te overleven. Diefstal.
Milieu-zone is een lobbyprodukt van de vrachtauto industrie en grote transportbedrijven. De transportbedijven krijgen subsidie om nieuwe auto,s te kopen en met de oudere concureren ze de kleine weg uit het platteland.

Peter Walgreen|19.02.16|17:08

Het heeft niks met verbetering van luchtkwaliteit te maken! Het is wetenschappelijk bewezen dat (snor)scooters een veelvoud fijnstof uitstoten dan auto’s die op diesel rijden dusss, begin eens met alle scooters uit de stad/het centrum te weren en je boekt dan pas echt een grote winst voor het milieu.

Jasper van der Pluym|08.03.16|20:41

Wat een azijngepis hier. Dadelijk is Amsterdam verlost van die Kia Carnival busjes en al dat andere spul waarvoor de branche zich plaatsvervangend doodschaamt en waarvan de bestuurders kwalitatief al niet veel beter zijn dan het materiaal waarmee ze rijden.
De gemeente gaat dus taxi’s van 9 jaar (!!!) en ouder de toegang tot de stad weigeren. Big deal zeg!

Jasper Geluk|05.08.16|15:11

Eens met Jasper!

1. Je hebt (voor een tijdje) minder concurrentie.

2. Er rijden geen oude voertuigen meer in het centrum, beter voor de stad en het imago van de taxiwereld.
Zeg nou zelf oude en wat goedkopere (Auto’s zoals een Mercedes met het bouwjaar 2000-2008, Kia Carnival ) taxi auto’s kunnen gewoon echt niet meer.

3. De meeste van jullie zullen wel al een auto van na 1-1-2009 hebben, dus zie het probleem niet echt.

4. Zulke regels komen nou eenmaal, dus dit had je aan kunnen zien komen.

Taxi FirstClass|07.03.17|15:59

En als ik nou privé met mn taxi auto rij…hoe zit t daarmee

Oude taxi’s straks niet meer welkom in milieuzone Amsterdam | TaxiPro

Oude taxi’s straks niet meer welkom in milieuzone Amsterdam

AMSTERDAM – Taxistandplaats bij het Centraal Station in Amsterdam. Taxiwethouder Hans Gerson nam dinsdag met het college van B&W een kijkje bij de taxistandplaats op het centraal station in Amsterdam. De taxichauffeurs die parkeren op de standplaats bij het Centraal Station in Amsterdam, jagen zelf hun klanten weg. Door zich niet aan de regels te…

Het Amsterdamse gemeentebestuur wil de milieuzone voortaan ook laten gelden voor taxi’s. Indien een taxivoertuig een kenteken heeft van vóór 1 januari 2009, mag hij vanaf 1 januari 2018 niet meer in de binnenstad komen. Het college van B&W heeft het voorstel daartoe nu vrijgegeven voor inspraak. 

Amsterdam heeft sinds 2008 een milieuzone met als doel de meest vervuilende voertuigen uit de stad te weren.Per 1 juli 2013 hebben vrachtauto’s (voertuigcategorieën N2, N3) met een dieselmotor lager dan euroklasse IV (bouwjaar voor 1 oktober 2005) geen toegang meer tot de milieuzone Amsterdam.

Taxi’s

In de Agenda Duurzaam Amsterdam is het voornemen opgenomen om de milieuzone uit te breiden met onder meer taxi’s. Vanaf 1 januari 2018 mogen daarom volgens het plan taxi’s (voertuigcategorie M1 met een taxiregistratie bij RDW) met Datum Eerste Toelating (DET, de datum waarop een voertuig voor het eerst een kenteken heeft gekregen) van vóór 1-1-2009 (euro 5 normering) de milieuzone niet meer in.

De toegang tot de milieuzone wordt gecontroleerd met behulp van camera’s die aan de hand van het kenteken registreren of een voertuig wel of niet de milieuzone in mag.

Luchtkwaliteit

De milieuzone taxi’s is onderdeel van het gemeentelijk beleid voor verbetering van de luchtkwaliteit. Amsterdam richt zich met verschillende maatregelen op het doel van een uitstootvrije stad in 2025 en het stimuleren van elektrische mobiliteit.

Amsterdamse burgers en ondernemers kunnen tot en met 21 maart 2016 inspraak plegen over de plannen via: https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/milieuzone/inspraak-milieuzone/

Hier vindt u de kaart voor de milieuzone taxi’s.

Milieuzone Amsterdam, kaart

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “Oude taxi’s straks niet meer welkom in milieuzone Amsterdam”

Huib van der Kleij|12.02.16|15:20

Dus voortaan klanten in oud west eruit gooien,of zo te zien bij rai mag ook nog. Als burger zou ik burger-ongehoorzaam worden en geen wegenbelasting meer betalen met oude auto. wie doet zijn 10 jaar oude auto weg als hij nog in perfecte staat verkeerd.? maar in 020 kan je dit verwachten toch al een gestoorde stad met die PVDA er vd LAAN aan het roer slechter kan je het niet hebben geef mij maar Aboutaleb van 010 BETER dan die van 020.

Hans de Koning|15.02.16|14:23

Dus met de auto mag het wel en met de taxi niet? En er wordt geexperimenteerd met gele platen? Kan iemand de definitie van ‘level playing field’ even doorsturen naar de beleidsdromers van 020?

John Doe|18.02.16|13:34

@ Hans de Koning. De taxichauffeur is geen mens. Niet zo lang geleden adviseerde Veilig Verkeer Nederland de burger om na twee uur rijden, 15 minuten pauze te nemen. Maar een taxichauffeur mag VIJF uur achtereen probleemloos achter het stuur zitten?

frans ritzerfeld|18.02.16|13:49

Waarom wordt alles bij de automobilist geplaatst, als het goed is maakt het vervoer maar 15 % uit van de uitstoot en de industrie 85 %, hier moet eens tegen opgetreden worden inderdaad met burgerlijke ongehoorzaamheid.
Vooral met wat grote merken sjoemelen met hun gelogen uitstoot gegevens, wanneer stopt dit stigmatiseren eens en vooral voor de taxibranche

Cor de Groot|18.02.16|14:37

Echt weer zo.n regel van de auto-industrie. Ben je zuinig en netjes op je auto moet je toch een nieuwe kopen om te overleven. Diefstal.
Milieu-zone is een lobbyprodukt van de vrachtauto industrie en grote transportbedrijven. De transportbedijven krijgen subsidie om nieuwe auto,s te kopen en met de oudere concureren ze de kleine weg uit het platteland.

Peter Walgreen|19.02.16|17:08

Het heeft niks met verbetering van luchtkwaliteit te maken! Het is wetenschappelijk bewezen dat (snor)scooters een veelvoud fijnstof uitstoten dan auto’s die op diesel rijden dusss, begin eens met alle scooters uit de stad/het centrum te weren en je boekt dan pas echt een grote winst voor het milieu.

Jasper van der Pluym|08.03.16|20:41

Wat een azijngepis hier. Dadelijk is Amsterdam verlost van die Kia Carnival busjes en al dat andere spul waarvoor de branche zich plaatsvervangend doodschaamt en waarvan de bestuurders kwalitatief al niet veel beter zijn dan het materiaal waarmee ze rijden.
De gemeente gaat dus taxi’s van 9 jaar (!!!) en ouder de toegang tot de stad weigeren. Big deal zeg!

Jasper Geluk|05.08.16|15:11

Eens met Jasper!

1. Je hebt (voor een tijdje) minder concurrentie.

2. Er rijden geen oude voertuigen meer in het centrum, beter voor de stad en het imago van de taxiwereld.
Zeg nou zelf oude en wat goedkopere (Auto’s zoals een Mercedes met het bouwjaar 2000-2008, Kia Carnival ) taxi auto’s kunnen gewoon echt niet meer.

3. De meeste van jullie zullen wel al een auto van na 1-1-2009 hebben, dus zie het probleem niet echt.

4. Zulke regels komen nou eenmaal, dus dit had je aan kunnen zien komen.

Taxi FirstClass|07.03.17|15:59

En als ik nou privé met mn taxi auto rij…hoe zit t daarmee