Nationale Taxidag 2014, TaxiPro.nl

Sfeervolle en gezellige Nationale Taxidag 2014 met 750 bezoekers

Gezellig, sfeervol en veel kennis uitwisselen. De taxibranche heeft tijdens de Nationale Taxidag 2014 op donderdag 18 september 2014 in Maarssen de hele dag genoten van workshops, vakbeurs en netwerkmomenten. ’s Ochtends tijdens het Congres Contractvervoer gingen aanbestedende diensten met de taxibranche in gesprek over hoe de markt voor beide partijen kan verbeteren. Ook werd er volop gediscussieerd over de BCT. En Sjaak de Winter van de RTC maakte op de Nationale Taxidag bekend dat de G4 taxicentrales binnen enkele maanden een gezamenlijke app lanceren. De eerste editie van de Nationale Taxidag was met 750 bezoekers een groot succes.

Het Congres Contractvervoer stond in het teken van efficiënter doelgroepenvervoer, regiecentrales en taxi-aanbestedingen voor de rechter. Hierbij gaven Wim Brouwer (directeur DVG), Marc Rozendal (directeur Taxi bij Connexxion), Marco van Dijk (De Have Kennisdelers), Jan-Derk van ’t Rot (MuConsult), René van der Veer (directeur Transvision), Per Tranström (Regionale Regiecentrale Skanetrafiken in Zweden) en Joost van de Wetering (advocaat aanbestedingsrecht bij Infense) een korte een krachtige presentatie aan de 230 aanwezige congres-bezoekers.

Aanbestedingen

De boodschap is vooral dat we van het oude denken af moeten en nog eens goed moeten kijken naar waarom we de dingen op de huidige manier doen. En dat aanbestedende diensten de taxibranche de ruimte moeten geven om innovatief te kunnen denken. En dus niet alles volledig dichttimmeren met eisen en voorwaarden in een aanbesteding. Ook bleek dat volgens diverse sprekers de Regiecentrale, iets waar veel aanbestedende diensten in geïnteresseerd zijn, niet zaligmakend is.

“Natuurlijk heeft het een voordeel om verschillende vormen van contractvervoer met elkaar te combineren. Maar dan moeten eerst alle verschillende eisen bijgesteld worden. Alleen een regiecentrale opzetten en de rest hetzelfde blijven doen is oude wijn in nieuwe zakken”, klonk het. Dat werd ook bevestigd door de spreker van de Zweedse Regiecentrale. Groter is niet altijd efficiënter.

Duikprijzen

Verder werden de aanbestedende diensten geholpen om na te denken op welke wijze ‘duikprijzen’ voorkomen kunnen worden bij taxi-aanbestedingen. Want als een taxi-ondernemer met een niet-realistische prijs inschrijft, is dat voor alle partijen nadelig. Binnenkort verschijnen op TaxiPro.nl uitgebreide verslagen van de presentaties.

Tijdens de Nationale Taxidag werden ook diverse workshops gehouden. Zo beantwoordden ILT, IenM, Belastingdienst en de BCT-fabrikanten Cabman en Taxitronic gebruikersvragen over de BCT. Het bleek dat er nog een hoop onduidelijk is, ook nu iedereen het apparaat heeft ingebouwd.

Boordcomputer Taxi

Veel gebruikers waren in de veronderstelling dat een BCT automatisch uit de pauzestand schiet als er gereden wordt met het voertuig. Maar volgens de fabrikant kan er gewoon worden gereden in de pauzestand. Dat werd bevestigd door de ILT; het is gewoon toegestaan om bijvoorbeeld een boodschap te gaan halen met een taxivoertuig tijdens de pauze.

Een ander discussiepunt was het verschijnen van het BSN-nummer op de bon. Volgens IenM is dat helemaal niet verplicht en zelfs af te raden. Maar dat stond wel in de oorspronkelijke BCT-regeling die de fabrikanten hebben gevolgd. Met als gevolg dat het BSN nu wel op de bon verschijnt. Binnenkort worden op TaxiPro.nl alle vragen gepubliceerd die zijn ingediend en beantwoord voor deze sessie.

Taxi-apps

Tijdens de workshop in het Mercedes-Benz café over Taxi-apps kondigde Sjaak de Winter van de Rotterdamse Taxicentrale aan dat de G4 taxicentrales al sinds januari 2013 bezig zijn met het ontwikkelen van een eigen taxi-bestel-app. Die wordt binnen enkele maanden gelanceerd. Ook was hij heel stellig dat een eventuele legalisering van snordersdienst UberPop onacceptabel is voor de taxibranche. Zeker nu de overheid de laatste jaren veel nieuwe kostbare regels heeft opgelegd aan de taxibranche.

Tijdens diverse andere workshops werd er ingegaan op de Nieuwe Wet Werk & Zekerheid (Consolid), rijgedrag van taxichauffeurs (GreenStar Statistics), de nieuwe WMO (Korton), Groengas bij taxi-aanbestedingen (CNG Net), een in-depth session van de Zweedse Regionale Regiecentrale, flexibel taxipersoneel en dataterminals in combinatie met een BCT (Taxitronic) en waren er klantenbijeenkomsten van Cabman en Quipment.

Vakbeurs

Op de vakbeurs gingen tientallen toeleveranciers van de taxibranche in gesprek met de aanwezige taxi-ondernemers (Aethon, Audi, Belastingdienst. BP, BYD, Cabman, CNG Net, Consolid, Flex-i-Trans, Greenes, GreenStar, Kattenburg/Weenink, Korton, Mercedes-Benz, Nissan, Orange Gas, Recura, Skoda, Stichting Taxibelangen Nederland, TaxiID, Taxiwerq, Tribus, Vast=Beter, VDL en Volkswagen).

“Fantastisch dat zo’n groot deel van de taxibranche hier vandaag bij elkaar is gekomen”, zegt organisator Joan Blaas van TaxiPro.nl. “Door kennis uit te wisselen en met elkaar in gesprek te gaan blijft de taxibranche haar vizier vooruit houden. Dat geeft inspiratie om nog succesvoller te ondernemen. We zijn enorm trots dat we dat mogen faciliteren. En tegelijkertijd de dialoog tussen aanbestedende diensten en taxi-ondernemers te kunnen bevorderen.”

Meer informatie over de Nationale Taxidag? Neem contact op met:

Manouk Brouwers
manouk.brouwers@promediagroup.nl
076-3030372